Com pot ser de contraproduent fer servir malament el TikTok en política
TikTok és una de les xarxes socials que més usuaris han guanyat l'últim any. És la sisena del rànquing a Catalunya i l'Estat, segons l'estudi de referència que elabora IAB Spain i no para de pujar.
Una quarta part dels catalans s'informen de l'actualitat a través de TikTok, segons les últimes dades del Centre d'Estudis d'Opinió, però el percentatge augmenta exponencialment en el cas dels joves: gairebé un 64% dels que tenen entre 16 i 24 anys es posen al dia amb aquesta xarxa, només superada per Instagram.
Aquesta xarxa xinesa, que va néixer com una plataforma per penjar-hi vídeos musicals curts i en vertical, s'ha convertit en una temptació per als polítics, que hi estan desembarcant en massa, però no sempre amb bon peu, segons adverteix Anna Carulla, consultora política especialitzada en estratègia digital:
Hi són, però és millorable. El contingut que hi aboquen és massa farragós, dens i complex. Els falta encertar el format i el registre. S'hi troba a faltar una persona que se sàpiga moure amb els codis i la manera de fer dels més joves.
Al seu treball de màster, publicat en format llibre, Anna Carulla ha analitzat el paper de TikTok en l'opinió política dels joves i ha constatat que els formats no s'acaben d'adequar al que ells habitualment consumeixen: "Això crea una barrera que provoca que aquests vídeos no generin gaire interès."
Com ha de ser un vídeo d'un polític a TikTok?
Salvador Illa fa poc que s'ha creat un compte de TikTok. Hi té poc més d'un miler de seguidors i només hi ha penjat una dotzena de vídeos, però el consultor de comunicació política Xavier Tomàs troba que el perfil del president de la Generalitat no és encertat:
De poc serveix que obris un TikTok i només hi pengis refregits d'entrevistes a la premsa o de discursos. Són formats, llenguatges i públics diferents.
"Ha de combinar una mica de vida personal i el discurs polític, però adaptat a aquest format", matisa Carulla.
Un altre exemple és el del líder de Junts per Catalunya. L'expresident Carles Puigdemont es va resistir a entrar a TikTok, però després va canviar de parer: hi és i té 22.000 seguidors i una norantena de vídeos, però molts són d'ell mirant a càmera i donant la seva opinió sobre un tema en concret.
"Els vídeos en què els polítics recomanen sèries o propostes turístiques de vegades funcionen millor que els que tenen un contingut estrictament polític", afegeix Xavier Tomàs.
Segons ell, un bon tiktoker ha de fer "vídeos de prop, que comencin, per exemple, amb una pregunta per captar l'atenció".
També diu que és important que no es gravin al despatx "perquè provoca l'efecte barrera; és millor que siguin al carrer, on el polític interactuï amb els ciutadans."
I aquí hi ha la clau i la gràcia de TikTok: la interacció amb els usuaris. El consultor de comunicació política Xavier Tomàs lamenta que els catalans flaquegem en aquest aspecte:
A Catalunya, en general, som bastant porucs en comunicació política. Si sortim de Catalunya, veurem que hi ha presidents autonòmics que publiquen vídeos cada dia i són vídeos pensats per a xarxes i no refregits d'una roda de premsa o d'una entrevista.
Quan no se sap fer servir
Tots dos experts alerten que un ús inadequat de TikTok pot crear desafecció, perquè en comptes de propiciar proximitat s'acaba generant distància amb la gent.
També s'ha de vigilar de no virar cap a l'extrem contrari: "TikTok ja no és ballar; ara ja ha arribat a un punt de maduresa que no permet vídeos antinaturals", diu Tomàs.
Ho diu, sobretot, en referència a quan va esclatar l'auge d'aquesta xarxa, que alguns polítics catalans s'hi van ficar de peus a la galleda. "Tan important és entendre el llenguatge com que el protagonista hi estigui còmode", sentencia.
A qui destaquen
No tots els polítics catalans suspenen com a tiktokers, segons aquests experts. Anna Carulla aprova i amb nota l'alcalde de Badalona, Xavier García Albiol: "Sap captar la polèmica, perquè això ho fa sempre, i sap captar l'atenció", cosa que "a TikTok s'ha de fer en els tres primers segons".
Si no, estàs fora, remarca aquesta consultora política especialitzada en estratègia digital.
Fora de Catalunya, Carulla posa com a exemple de bona praxi a TikTok Rita Maestre, la regidora de Més Madrid a l'Ajuntament de la capital espanyola: "Fa contingut on se la veu còmoda, aprofita temes d'interès i combina formats."
Xavier Tomàs també cita aquests altres dirigents com a casos d'èxit a TikTok: el president de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, o el president de la Xunta de Galícia, Alfonso Rueda.
El domini de l'extrema dreta
Són exemples personalistes, però en l'àmbit de partit, qui millor domina el llenguatge i els codis d'aquesta plataforma, segons Tomàs, és Vox: "Cada dia penja contingut pensat per a TikTok."
És, de fet, marca de la casa de l'extrema dreta, ja que amb les xarxes hi té la mà trencada, perquè és on ha pogut esquivar els filtres que sí que els posen els mitjans de comunicació convencionals. A més, l'algoritme la premia.
Un cas paradigmàtic és el de Jordan Bardela, president del francès Reagrupament Nacional, delfí de Marine Le Pen.
Encara no té 30 anys i acumula 2,2 milions de seguidors a TikTok. Hi penja vídeos de tota mena, alguns de molt ben editats, d'altres de molt quotidians o amb la participació de la seva família, amb alta càrrega emotiva.
També se'n surt molt bé amb aquesta plataforma el president francès, Emmanuel Macron, on sovint ensenya la cara més simpàtica amb videoselfies com aquest:
I als Països Baixos o a Alemanya, els seus dirigents fan un directe per les xarxes un cop al mes i contesten les preguntes de la ciutadania. El canceller, Friedrich Merz, també fa servir TikTok per mostrar-se proper:
La revolució TikTok
El fandom polític --concepte procedent de l'àmbit de l'entreteniment que fa referència a una comunitat amb un interès comú-- s'ha convertit en una poderosa arma propagandística a qui l'algoritme de TikTok catapulta al setè cel dels likes.
Però la influència de Tiktok és tan gran que fins i tot atrapa la gent que no té perfil a la xarxa, com recalca Xavier Tomàs:
Quan un polític penja vídeos curts i en vertical és com si tingués TikTok, encara que hagi decidit no ser-hi. És més una victòria del format que no pas de la plataforma, però a TikTok s'hi ha de ser si vols arribar a l'audiència que és present a la sisena xarxa social d'Espanya.
I ho certifica Anna Carulla:
TikTok ha introduït canvis que han afectat altres plataformes com Instagram i Youtube: vídeos ràpids i scroll infinit. I ja no és tan important a qui seguim com els suggeriments que et fa l'algoritme, la graella de continguts.
TikTok ha comportat una revolució en la manera de penetrar en comunitats i persones, un canvi que cal entendre com una transformació en la manera de comunicar i de rebre informació.
