Com se sent el professorat català? Més estrès a primària que a secundària
Crítics amb l'ús de les noves tecnologies a l'aula, satisfets amb la feina que fan, però amb més estrès a primària. És la radiografia dels mestres i professors catalans, segons un estudi de l'OCDE.
Ho recull l'informe TALIS 2024 sobre ensenyament i aprenentatge, focalitzat en els docents, en què han participat centres educatius de 55 països. En el cas de l'Estat, en comunitats com Catalunya i les Illes Balears s'ha fet una mostra ampliada.
Segons les dades, els docents de Catalunya tenen un nivell de satisfacció amb la feina que fan del 95% a primària i del 94% a secundària. Valors que superen la mitjana de l'OCDE (89%) però per sota de l'estatal (97% a primària i 95% a secundària).
L'estudi detalla que gairebé un de cada cinc docents a Espanya es planteja deixar la professió (19%), per sota de la mitjana de l'OCDE (27%).
Tecnologia i ús de la IA a l'aula
Entre els països de l'OCDE, hi ha una percepció alta o molt alta que la tecnologia pot millorar la motivació dels alumnes i l'interès per aprendre, sobretot a secundària.
Ara bé, Espanya és un dels països on el professorat de secundària és més crític amb l'ús de la tecnologia a l'aula. Entre les comunitats amb la mostra ampliada, les Illes Balears i Catalunya són les més escèptiques.
Entre els docents balears i els catalans hi ha els percentatges més baixos a l'hora de valorar aspectes positius com que la tecnologia pugui millorar el rendiment acadèmic.
El plagi de continguts trobats a internet és un dels efectes negatius que més preocupen. Ho assenyalen prop del 80% dels professors catalans de secundària.
Als docents catalans també els preocupa especialment l'impacte negatiu de la tecnologia en el benestar dels alumnes, la distracció en l'aprenentatge i que es limita la comunicació cara a cara.
Tot i això, l'informe TALIS recull que el professorat de secundària de l'Estat fa servir les eines digitals amb més freqüència que els seus homòlegs internacionals, especialment en tasques organitzatives i d'avaluació.
Pel que fa a l'ús de la intel·ligència artificial, els docents de l'Estat i els de Catalunya també són escèptics sobre els beneficis d'aquesta tecnologia a les aules (tot i que a primària hi són més favorables).
I s'assenyala com a reptes principals el risc de plagi o les recomanacions inadequades, amb percentatges de preocupació que se situen per sobre de la mitjana de l'OCDE.
Més estrès a primària que a secundària
L'estudi també ha preguntat a mestres i professors sobre els nivells d'estrès a la feina. I en el cas de Catalunya, els valors són dels més baixos de la mostra, per sota de la mitjana de l'OCDE i de l'Estat.
Si un 19% dels docents dels països de l'OCDE han dit que tenen molt estrès a la feina, a Catalunya el percentatge baixa al 14% a secundària (un dels més baixos de l'Estat), però es queda en el 17% a primària (entre els més alts).
En el conjunt de l'Estat, la mitjana se situa en el 16% en les dues etapes, un percentatge que ha pujat entre 4 i 5 punts, respectivament, respecte a l'últim informe TALIS del 2018.
Les dades disgregades per gènere mostren una bretxa a l'Estat: les dones docents presenten un percentatge més alt d'estrès en comparació amb els homes, tant a secundària com a primària, similar a la mitjana de l'OCDE.
Pel que fa a l'edat, a secundària el professorat més jove reporta més estrès que el més gran de 50 anys, igual que entre els països de l'OCDE. En canvi, a primària no hi ha bretxa generacional a l'Estat, però a l'OCDE els joves tenen més estrès.
