Comença una campanya per mantenir l'ús del català, també al mòbil i a l'ordinador
"Si penses, parles i escrius en català, per què no tens el mòbil i l'ordinador en català?". La pregunta és totalment legítima, però per "una gran part dels catalanoparlants", els dispositius continuen parlant en castellà, i "això té conseqüències", apuntava el president d'Accent Obert, Genís Roca.
La campanya "Configura els teus dispositius en la nostra llengua", que es va presentar aquest dilluns, promou que la ciutadania catalanoparlant canviï els paràmetres dels seus dispositius perquè utilitzin la seva llengua materna o apresa i explica com fer-ho en la pàgina oficial.
No és només un moviment per donar visibilitat al català i ser coherent amb els usos lingüístics de qui parla català, sinó que també és un missatge per al sector per fer augmentar la seva presència digital.
La campanya pretén que "cercadors, plataformes i intel·ligències artificials" detectin cada vegada més usuaris que trien el català per "poder aconseguir més continguts i serveis en la nostra llengua".
"Les empreses no perceben que hi hagi una comunitat digital viva que ho reclami", explicava Roca, ja que els algoritmes que distribueixen continguts i les mètriques que utilitzen les empreses per prendre decisions compten "usuaris i no intencions".
Posar els nostres dispositius i apps en català esdevé, també, un acte d'activisme lingüístic i, en casos puntuals, limita l'accés a noves funcionalitats que les empreses tecnològiques no estrenen en català perquè, entre altres raons, les seves mètriques no en reflecteixen l'ús potencial.
El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, explicava que "mantenir-nos en català al mòbil i a l'ordinador" és un gest que implica "tres minuts a l'apartat de la configuració" que "pressiona les grans corporacions de l'altra banda de l'Atlàntic".
Com configurar el nostre món digital en català?
La pàgina web de Configura.cat inclou videotutorials i instruccions pas a pas sobre com configurar el català en els dispositius i aplicacions. S'explica com incorporar el català en apps com Telegram, WhatsApp, TikTok, Spotify, Firefox, serveis com els de Google o ordinadors, mòbils i tauletes.
Un cop s'han seguit els passos, és possible marcar l'acció com a completada i la web fa un recompte de la quantitat setmanal de persones que ja han passat el seu entorn digital al català.
La campanya té una xifra marcada com a objectiu: dels 25 milions de dispositius que calculen que hi ha als territoris de parla catalana, actualment estan configurats en català només 5 milions.
La iniciativa, pionera als Països Catalans, va ser presentada dilluns per les entitats de promoció de la llengua Accent Obert, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Softcatalà.
Les entitats promotores de la campanya, amb el suport d'Acció Cultural del País Valencià, Amical Wikimedia, Institut d'Estudis Catalans, Institut Ramon Llull, Obra Cultural Balear, Associació de SEO en català i Webmàsters Independents en Català, conformen l'Aliança per la presència digital del català, una plataforma que busca lluitar contra la coneguda com a diglòssia digital per, al capdavall, normalitzar l'ús del català, també, a internet, aplicacions i programes.
