Confusió als instituts escola per si tots els alumnes hauran de fer cinc tardes el curs que ve

La plataforma per la jornada intensiva rebutja fer cinc tardes lectives a l'ESO, però Educació diu que qualsevol canvi s'acordaria amb la comunitat educativa
Redacció
3 min

El pròxim curs 2026-2027 tots els instituts escola públics de Catalunya hauran de fer jornada partida els cinc dies de la setmana.

Almenys això és el que es desprèn de la comunicació que el Departament ha enviat a alguns d'aquests centres. A alguns els hi ha comunicat en primera persona l'inspector, però d'altres centres no en saben res i d'altres només han sentit rumors.

Segons aquesta comunicació de l'estiu, en aquests centres, la jornada de matí i tarda s'aplicarà de forma obligatòria a tota l'ESO els cinc dies de la setmana, de manera que els horaris lectius de secundària serien els mateixos que a infantil i primària.

Des de la Plataforma per la Jornada Intensiva denuncien que la decisió ha estat imposada i que no s'ha consensuat amb el professorat. A més, han instat els claustres dels instituts escola a signar una carta de rebuig i enviar-la al departament.

La plataforma espera que la conselleria s'avingui a negociar i assegura que està en contra de la jornada partida per motius pedagògics i organitzatius, i per la seva defensa d'una educació pública més justa i efectiva.

La polèmica estarà sobre la taula en la pròxima taula de negociació entre sindicats i Educació.

Educació assegura que no hi ha cap canvi i que el calendari i els horaris de cara al curs que ve encara no s'han començat a treballar. Diuen que si hi ha d'haver alguna modificació s'acordarà amb la comunitat educativa.

Classe d'un institut escola a Manresa
Classe d'un institut escola a Manresa (ACN/Nia Escolà)

Confusió en els centres

A Catalunya hi ha 125 instituts escola, un model que ha crescut molt en els últims anys. Segons la normativa, aquests centres haurien de fer el mateix horari en totes les etapes educatives, per tant, 5 tardes també a l'ESO.

Fins ara, però, cada centre podia sol·licitar al departament la pròrroga de l'horari que fan —adaptat a les seves necessitats— de cara el següent curs. Així alguns fan classe totes les tardes tant a secundària com a primària, mentre altres només algunes tardes a la secundària.

Però la normativa ha afegit ara una frase que especifica que no hi haurà més pròrrogues.

Des de la Plataforma per la Jornada Intensiva temen que el Departament pretengui introduir les tardes a tota la secundària de forma progressiva i que vulgui començar a implementar-les en els instituts escola, que ara són minoria.

Iñaki Talens, representant de la plataforma, atribueix aquests dubtes que s'han generat a "la ineptitud del departament" a l'hora de comunicar o al fet que realment la conselleria vol veure com respon el professorat al canvi.

Classes a la tarda: menys rendiment i més absentisme

La plataforma no veu amb mals ulls fer alguna tarda de classe, com fins ara, però expliquen que l'experiència els "mostra que les hores de la tarda a secundària són poc profitoses per a l'aprenentatge".

Els alumnes arriben cansats, amb poca capacitat de concentració i amb una motivació molt més baixa que al matí.

Defensen que la capacitat cognitiva i el rendiment acadèmic són més alts als matins i denuncien un nivell més alt absentisme a les tardes, sobretot en els alumnes de 3r i 4t d'ESO que marxen a casa a dinar.

Demanem que es respecti l'autonomia de cada centre per elaborar el seu marc horari. Rebutgem una normativa rígida que no respon a les necessitats de cada centre.

Sobre la conciliació familiar i laboral, Talens assegura que l'horari partit és una mesura populista de cara les famílies per "tenir els nens com més temps ocupats millor", però denuncia que Educació no assegura que es pugui garantir la gratuïtat dels costos del menjador o extraescolars a les famílies vulnerables.

Menjar de l'Institut Escola Carles Capdevila, de Balenyà
Menjar de l'Institut Escola Carles Capdevila, de Balenyà (Laura Busquets/ACN)

Greuge comparatiu entre professors

Denuncien que la imposició d'un únic model a tots els instituts escola crea una situació de desigualtat amb altres centres d'una mateixa localitat i trenca el principi d'autonomia de cada centre, amb realitats i necessitats diferents.

Des dels claustres indiquen que aquests docents tindran un greu comparatiu i molts preferiran traslladar-se a instituts on només fan secundària, ja que la gran majoria fan jornada intensiva.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot