
Catalunya nit
"Crit d'alerta" el primer any del servei de suport emocional a joves per WhatsApp
Un 5% dels casos atesos per la Fundació Ajuda i Esperança són intents de suïcidi
Marina Bou
07/09/2023 - 22.13 Actualitzat 07/09/2023 - 22.13
1707. Aquest és el nombre de converses que ha registrat el servei de xat de suport emocional a adolescents i joves per WhatsApp (679333363) impulsat per la Fundació Ajuda i Esperança, dins el marc del Pla de Salut Mental de l'Ajuntament de Barcelona, des que va néixer el juliol del 2022. Segons ha explicat al "Catalunya Nit" amb Manel Alías el director de la fundació, Enric Morist, han assolit l'objectiu d'arribar a una part de la població que no truca per telèfon:
"Fa tres anys vam obrir el telèfon de prevenció del suïcidi (900 925 555) i vam veure que havíem de buscar una tecnologia més propera per arribar a la gent jove. També és una tecnologia amb la qual podem assegurar la confidencialitat."
De moment, diu Morist que els resultats són positius per haver pogut arribar a molts joves i adolescents, però també són "un crit d'alerta d'aquest sotabosc tan important que tenim en temes d'impacte emocional". Segons l'enquesta sobre Factors de Risc a l'Escola Secundària (FRESC) de l'Ajuntament de Barcelona del 2022, s'han incrementat els estats depressius i ansiosos, la sensació de soledat i les conductes suïcides i autolesives en edats primerenques: en un 38,6% de les noies entre els 13 i 19 anys i un 20,4% en el cas dels nois de les mateixes edats.
Una vintena d'intents de suïcidi
Explica Morist que la majoria de missatges que arriben al xat són relacionats amb dos temes, al seu torn, relacionats entre si: la soledat no desitjada, que no només afecta persones que viuen físicament soles, i la salut mental. El 5% són intents de suïcidi:
"Els voluntaris del telèfon de prevenció de suïcidi tenen un índex molt més gran, però amb aquest servei hem tingut 20 casos en que hem hagut d'intervenir per intentar salvar una vida. Aleshores s'activa un protocol d'emergències amb la Generalitat (el 112) i l'Ajuntament (el 061). És molt dur, perquè inclús --a vegades-- el relat és en directe amb fotografies incloses."
Més del 70% de les converses del xat --que tenen lloc a la tarda i fins ben entrada la matinada, quan l'adolescent o jove es troba sol-- es fan des dels domicilis que els usuaris comparteixen amb els seus progenitors, però no només: ho poden fer des d'una biblioteca, des del lavabo d'una sala de festes, des del carrer... De totes les converses, un 61% són de dones:
"Tenen més tranquil·litat per expressar els seus sentiments. I és que, malgrat la confidencialitat, és molt difícil explicar segons quines coses."
Una eina també per a l'entorn dels joves
El servei, que es va inspirar en un projecte pilot que existia als Estats Units, és l'únic projecte de l'estat i dels pocs a Europa que funciona ininterrompudament amb voluntariat. A més d'atendre'l en el moment de crisi, l'adolescent o jove sovint rep orientació cap a recursos públics i comunitaris que poden ajudar-lo en la problemàtica que hagi expressat.
El xat també vol ser una eina a disposició de les persones de l'entorn de joves i adolescents si estan preocupats pel seu benestar emocional, com ara familiars, amistats o professionals del centre educatiu.
Avui és notícia
Què està en joc a les eleccions a Extremadura: d'una patacada del PSOE a les exigències de Vox al PP
Entitats socials es mobilitzen per acollir els desallotjats del B9 de Badalona i que no dormin al ras
Centenars de treballadors espanyols, explotats laboralment als Països Baixos
Eliminen 16 arxius publicats del dossier Epstein, entre ells una foto on apareix Trump
La persecució de les dones a l'Afganistan: un risc creixent per a la seva salut