Crítiques a Davos: fins a 1.500 vols privats per anar-hi a parlar de canvi climàtic
El Fòrum Econòmic Mundial de Davos, el WEF, dedica els últims anys bona part de la seva activitat a debatre quins canvis cal fer per combatre el canvi climàtic.
Però molts dels assistents contribueixen a aquest canvi amb el mitjà de transport que escullen per anar-hi: els jets privats.
Segons càlculs de la companyia Air Charter Service, ACS, aquest any hi ha hagut fins a 1.500 vols privats per anar a Davos a aquesta cita anual de líders polítics i econòmics mundials.
Avions cada vegada més grans
Segons ACS, el WEF és l'esdeveniment que més viatges en avió privat genera al llarg de l'any. Andy Christie, director de vols privats d'ACS, considera que aquest tipus de vols reflecteixen la rivalitat entre empresaris, i no només per anar a Davos:
Sembla que hi ha una tendència cap a avions més grans i més costosos, amb els models Gulfstream GV i Global Express que es van fer servir més de 100 vegades l'any passat.
Això es deu a les llargues distàncies que es recorren, però també possiblement perquè els rivals empresarials no volen que els altres els superin.
Segons ACS els vols privats per assistir a Davos augmenten molt cada any: el 2018 van ser 1.300 vols, un 11% més que el 2017.
Aquestes xifres les han aprofitat diferents organitzacions ambientalistes per criticar durament els assistents al Fòrum, a qui acusen d'hipòcrites.
WEF: Només 270 vols privats
Des del WEF neguen les xifres d'ACS i les redueixen molt: asseguren que, com a molt, es fan 270 vols privats per anar a Davos.
Les dues organitzacions van polemitzar la setmana passada sobre els seus càlculs:
- ACS suma tots els vols relacionats amb la trobada de Davos de 4 aeroports suïssos durant 6 dies, del dia 21 al 26 de gener, des del dia abans fins a l'endemà de la trobada.
- En canvi, el WEF només compta els vols de 3 dies en 2 aeroports, els de Zuric i Saint Gallen, mentre descarta els de Saint Moritz i el militar de Dübendorf.
Els resultats són oposats: segons l'organització del WEF, entre el 2018 i el 2019 hi ha hagut una reducció del 14% en els vols privats per assistir-hi.
En tot cas, ACS ha remarcat que les seves xifres "es basen en dades", i que no pretenen criticar el WEF que, ha dit, "treballa per fer el bé."
ACS assegura que fa 7 anys que fa el seguiment del nombre de vols privats per assistir a aquesta trobada anual de les persones més poderoses i influents del món.
