"Omega", la nova cançó de Rosalía amb Ralphie Choo, al Piromusical de la Mercè 2024

Del "Piromusical" a "Sputnik": cinc continguts de 3Cat per entendre Rosalía (sense Rosalía)

Les primeres imatges de Rosalía a TV3, el Piromusical de la Mercè 2024, una lectura de Simone Weil, un viatge per la vida de Madonna i un dels grans himnes de l'empoderament femení, el "Respect" d'Aretha Franklin
Ana Sabariego
5 min

Rosalía s'ha situat de nou al centre del panorama musical des que va publicar la primera cançó del seu nou àlbum, "Lux". Davant l'allau d'anàlisi conspiranoica sobre el significat del disc, proposem cinc continguts a la plataforma 3Cat que ajuden a entendre les raons que mouen la creativitat de la cantant de Sant Esteve Sesrovires: la seva formació musical, els seus gustos i les constants referències culturals.


Les primeres imatges de Rosalía a TV3

Hem trobat al nostre arxiu les primeres imatges de Rosalía a TV3: era l'any 2013 en un concert al Palau de la Música per celebrar el centenari de Salvador Espriu. En aquella peça del Telenotícies podem veure una joveníssima Rosalía, alumna del Taller de Músics, ja amb una veu inconfusible i captivadora. Eren els seus inicis dins del món professional, només tenia 21 anys i es començava a parlar d'ella com una artista emergent.

Ja aleshores, Rosalía dedicava hores i hores d'estudi, com recorden els seus professors del Taller de Músics, que la descriuen com "una artista amb àngel i amb una set immensa d'aprendre". Allà va deixar fluir la seva curiositat al màxim i es va apropar a diferents gèneres musicals, sempre amb especial predilecció pel flamenc, del qual es va enamorar mentre estudiava. Fusionar estils i experimentar amb tota mena de música han estat peces clau en la seva trajectòria i també a "Lux", on s'ha atrevit a cantar en fins a 13 idiomes diferents. Aquesta fascinació insaciable i una gran autoexigència i disciplina també expliquen que hagi trigat tres anys a treure el seu nou disc.

Rosalía al Palau de la Música de Barcelona el 2013

"Piromusical de la Mercè 2024"

Les cançons que va triar Rosalía per al Piromusical de la Mercè semblaven un autoretrat. L'artista no va triar aquests temes només perquè li agradessin, sinó perquè expliquen com ella escolta i veu el món: un espai divers, eclèctic i sense normes. Una playlist variada fins al punt que hi trobem noms consagrats com Elvis Presley o desconeguts però prometedors com nusar3000. I on se sent la rumba catalana "Gitana hechicera" de Peret o el rock indie de The Strokes o Arctic Monkeys.

I si la llista del Piromusical explica el món de Rosalía, té tot el sentit que fes un regal a Barcelona. Va decidir estrenar-hi "Omega", una cançó que ella mateixa va definir com "la llibertat i la celebració del desig". Ara la cantant ha tornat a compartir amb la ciutat la seva nova música, celebrant-hi la listening party de "Lux" i també citant Barcelona en alguna d'aquestes cançons.

Aquest Piromusical és una manera d'entendre-la sense que ella hi sigui. Ens mostra una artista que cuida les referències, que sap d'on ve i que la seva música no s'improvisa, sinó que està cuidada al detall. I potser és aquesta la raó de per què genera tanta admiració.

'Despechá' va ser una de les cançons de Rosalia que va sonar al Piromusical de la Mercè 2024
"Despechá" va ser una de les cançons de Rosalia que va sonar al Piromusical de la Mercè 2024

"L'irradiador" - Simone Weil, gravetat i gràcia

Simone Weil és l'autora d'una de les dues cites que surten a la portada del nou disc de Rosalía: "L'amor no és consol, és llum". La cantant ha escollit aquesta frase que la filòsofa francesa va escriure al llibre "Gravetat i gràcia" i que el programa d'iCat "L'irradiador" va analitzar en un episodi.

Evidentment, la frase té tota la intenció. Weil reflexionava a inicis del segle XX sobre l'amor, la justícia i la fe des d'una espiritualitat profundament personal. Això també ressona en Rosalía, que en diverses ocasions ha explicat que la seva relació amb l'espiritualitat i amb Déu ha anat creixent amb el temps, però des d'un lloc propi. A "Lux" aquesta relació amb la fe és més notòria que mai. Per això, la cita no és decorativa: Weil, ara anomenada a les xarxes com "una Motomami històrica", li serveix a Rosalía com a font d'inspiració. Com la cantant ha reconegut, per a la creació d'aquest àlbum, ha estudiat textos de dones que a través de la seva fe, van marcar el pensament cristià.

A l'episodi de "L'irradiador" aprofundeixen en el pensament de Weil, i en concret, en l'àmplia concepció de l'amor que tenia i que tant ha inspirat a Rosalía. S'hi ressalta aquesta definició: "La creença en l'existència d'altres éssers humans com a tal és amor".

'L'irradiador' 18.05.21 Secció Adolf/'Simone Weil, gravetat i gràcia
"La gravetat i la gràcia", una de les obres cabdals de Simone Weil

"Sputnik: Òrbita 90" - El dia que Madonna ens va "erotitzar"

Que Rosalía s'hagi vestit de monja a la portada de "Lux" ha generat molta controvèrsia, com ja ho va fer el 1989 Madonna i el seu mític "Like a prayer". Al capítol d'Sputnik: Òrbita 90 que et proposem hem trobat molts elements en comú amb les dues artistes, com una mateixa manera d'acostar-se a l'espiritualitat i a ressignificar l'estètica i els símbols religiosos. Com a la nova cançó "Berghain", on apareixen una poma mossegada, imatges de la verge Maria i creus, entre altres icones cristianes.

Potser et preguntes si les dues cantants es coneixen? Més que això: han declarat la seva admiració mútua. Fa un temps, Madonna va explicar que volia convidar Rosalía a cantar pel seu aniversari i ara l'ha felicitat pel seu nou àlbum i l'ha definit com una "autèntica visionària". Sigui com sigui, cadascuna en una època diferent, Madonna i Rosalía són dues dones que han arriscat i han sabut transformar la recerca mística en art.

Fragment de Sputnik: Òrbita 90 amb Madonna

"Això no és una cançó" - "Respect"

Rosalía sempre s'ha mostrat com una dona forta i empoderada que no ha de demanar permís per ser qui és. I si hi ha un himne que ens remet a aquesta reivindicació feminista és "Respect", d'Aretha Franklin. De fet, Rosalía ha dit que la reina del soul és una de les seves referents.

Al capítol d'"Això no és una cançó" dedicat a "Respect", s'explica com Franklin va reinterpretar aquest tema escrit per Otis Redding: va capgirar-ne el significat aparentment masclista per demanar respecte per ella i, en general, per totes les dones. Per Rosalía, la causa feminista també és central: ve d'una família de dones, i ho ha dit moltes vegades, les seves referents no són només artistes, són sobretot la seva mare, la seva àvia i la germana. La cantant sap perfectament que la indústria musical continua sent un lloc d'homes, però ella ha aconseguit construir el seu propi espai. Just el mateix que va cantar Aretha Franklin al seu himne "Respect".

'Respect', d'Aretha Franklin, protagonista d'un dels capitols del programa 'Això no és una cançó'
"Respect", d'Aretha Franklin, protagonista d'un dels capitols del programa "Això no és una cançó"

Avui és notícia

Més sobre Univers 3Cat

Mostra-ho tot