Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Norris F1
Gazzaniga Elx Girona
Madrid Celta

"Dia negre per al planeta": denúncies contra el Black Friday per insostenible

Greenpeace desplega pancartes a Madrid i Extinció o Rebel·lió a Barcelona responsabilitzant el consumisme de la crisi climàtica

Josep Maria Camps Collet

29/11/2019 - 12.24 Actualitzat 02/10/2020 - 13.02

Mobilització intensa de Greenpeace aquest divendres a Madrid per denunciar els efectes ambientals que tenen les campanyes comercials que aprofiten l'anomenat Black Friday.

L'acció més espectacular l'han feta a la Gran Via, on, a sobre de l'anunci d'un cotxe que cobreix una façana, han desplegat una gran pancarta amb el lema "Consumisme: crisi climàtica".

També han fet accions més modestes davant de molts establiments comercials que aquest divendres celebren el Black Friday. En aquestes accions tradueixen aquesta expressió, "divendres negre", i la reconverteixen en "Dia Negre per al Planeta":


Estalviar misèria i contaminació

També organitzacions ambientals amb menys recorregut i centrades exclusivament en la crisi climàtica fan campanya contra el Black Friday.

És el cas d'Extinció o Rebel·lió, que a Barcelona ha posat cartells a desenes de marquesines amb el lema "Estem consumint el planeta", i convidant a estalviar "misèria, contaminació i el 100% dels teus diners".


#BlackFridayDeadFuture

I Fridays for Future, l'organització nascuda de les vagues escolars creades per Greta Thunberg, ha relacionat el "divendres negre" amb el "futur mort":


El dia amb més vendes per internet

El cas és que l'èxit comercial del Black Friday cada vegada és més gran, i no només a les botigues físiques.

Segons càlculs recollits per la UOC, aquest divendres és el dia de l'any que hi ha més vendes per internet.

Això significa que en els pròxims dies hi haurà un trànsit enorme de comandes que acaben suposant un cost mediambiental superior a la venda presencial.

Ho explica la professora d'Economia i Empresa de la UOC Neus Soler Labajos:

"La impossibilitat de poder agrupar les comandes, la gran quantitat d'envasos de cartró i plàstic que es fan servir per enviar-les, la dificultat de poder-les lliurar en un únic viatge quan la persona no és a casa per recollir-les, i el transport internacional, quan el producte ve de la Xina, per exemple, contraresten l'avantatge que representa que el comprador no s'hagi de desplaçar."

 

Josep Pla, els aparadors i el que és innecessari

En un sentit semblant, però amb ironia, aquest divendres circula per les xarxes socials una frase atribuïda a l'escriptor Josep Pla que sembla pensada expressament per a un dia com avui: