Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Oviedo Cazorla
Eric Garcia renova Barça
Estrella Roja Barça

Catalunya Migdia

Educació inclusiva o com adaptar-se als alumnes amb autisme o síndrome de Down

Escoles com la Poeta Foix de Barcelona treballen els continguts però, sobretot, la prioritat és que els alumnes amb un trastorn greu o discapacitat siguin persones autònomes

19/10/2021 - 12.46 Actualitzat 20/10/2021 - 09.47

A l'Escola Poeta Foix, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, a Barcelona, tenen deu alumnes amb necessitats educatives especials. Un d'ells té síndrome de Down, mentre que els altres nou pateixen un retard cognitiu moderat o un trastorn de l'espectre autista.

Això fa que tinguin dificultats amb la comprensió del llenguatge, però també amb la conducta adaptativa. Per treballar a l'aula amb la resta, aquests alumnes reben un suport intensiu a l'escola inclusiva (SIEI) com el que dona l'Anna Cabré, la mestre de referència d'aquest suport:

"És un suport que es fa dins l'aula ordinària, perquè és un suport a la inclusió. Es tracta que aquests alumnes se sentin com la resta dins el seu grup classe i es treballa molt l'aspecte de relació social, d'autonomia, de participació, perquè ells puguin arribar a ser persones autònomes en la seva vida adulta."

Escola inclusiva significa conviure amb ritmes d'aprenentatge diferents (Escola Poeta Foix)

Un suport per tothom, un pla individualitzat

No es tracta d'un segon mestre dedicat exclusivament a aquests alumnes que tenen un trastorn greu o discapacitat.

"Sí que estàs treballant amb aquell alumne en concret, però l'objectiu és que aquest alumne arribi a ser autònom. Per tant, el que fas és ajudar-lo amb tot el que calgui però amb la idea d'acompanyament. I alhora, la resta d'infants de classe també et veuen com un suport per a ells, així que s'acaba enriquint tothom."

De fet, la inclusió és, sobretot, una feina d'equip. La direcció del centre, els professionals de l'equip de diversitat i la mestre tutora de l'alumne, juntament amb la persona de referència de l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic, elaboren un pla individualitzat on concreten els continguts que necessita aquell alumne per assolir les competències.

En aquests casos, es prioritza tots aquells aspectes relacionats amb l'autonomia, el desenvolupament personal i la participació dins l'aula.

"No només treballem la part de contingut curricular, com la de matemàtiques o saber llegir, que és molt important. Sinó tota la part de competència personal i social. I competència emocional, perquè saber entendre les teves emocions i les de la persona que tens davant t'ajuda a poder-te relacionar."

Facilitar la comprensió: del text a la imatge

També revisen la programació setmanal prevista per a aquestes alumnes. Una feina que els permet preveure quines adaptacions seran necessàries perquè aquests alumnes puguin participar a les mateixes activitats que la resta de companys.

En general s'utilitza molt el suport visual, perquè aquests alumnes acostumen a tenir problemes amb el llenguatge, també materials manipulables:

"Per exemple, ara estem fent un projecte de l'aigua i les plantes. Hem agafat els aspectes que es treballaran a partir d'un text, que és més complex, i intentem treballar-ho amb imatges visuals."

Des de l'escola apunten que l'èxit de la inclusivitat és veure com a poc a poc aquests nens se senten un més, participen, són capaços de fer aportacions dins la classe, o jugar a l'hora del pati.