Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

El Birkin de la Birkin: la història d'una bossa de luxe que s'ha subhastat per un preu rècord

La cartera més cara de la història l'ha adquirit un col·leccionista japonès per 8,5 milions d'euros després d'una subhasta de només 10 minuts

Redacció

11/07/2025 - 07.27 Actualitzat 11/07/2025 - 07.28

El Birkin original, propietat de l'actriu que li va donar nom, Jane Birkin, ha estat venut per 8,5 milions d'euros, cosa que el converteix en la bossa de mà més cara de la història.

La cartera en qüestió va ser propietat de l'actriu entre 1984 i 1994, quan la va subhastar en favor d'una associació francesa contra la sida. Posteriorment, l'any 2000, va tornar a ser licitada i des d'aleshores es trobava en mans privades. 

Aquest dijous, la bossa ha estat subhastada per tercera vegada en la seva història i adquirida per un col·leccionista japonès després d'un estira-i-arronsa de només 10 minuts, en el qual han participat 9 possibles compradors més i en el qual ha assolit un preu de record.

Jane Birkin al Festival de Canes el 2021 (Reuters/Johanna Geron)

Un model únic i funcional

Es tracta d'un model únic, un prototip amb característiques que després no es van aplicar a les bosses Birkin que es van posar a la venda, el qual l'actriu va utilitzar quasi diari durant gairebé una dècada i que està gravat amb les seves inicials. 

A més, es conserva en l'estat que el va deixar Jane Birkin l'any 1994, fins al punt que a l'interior encara hi ha el seu tallaungles enganxat amb una cadena. 

I és que, malgrat que actualment és una bossa gairebé inaccessible per a la majoria de mortals i que denota luxe, el Birkin va ser ideat per respondre a les necessitats pràctiques de les dones. De fet, està inspirat en el model Haut à Courroies (HAC) d'Hermès, pensat per portar l'equip de muntar.

La bossa té gravades les inicials de l'actriu (EFE/EPA/Teresa Suarez)

Segons narra la mateixa marca, el director creatiu d'Hermès, Jean-Louis Damas, el va crear després de coincidir en un avió amb l'actriu, quan ella li va comentar que tenia dificultats per trobar una bossa de mà que respongués a les seves necessitats com a mare.
 

Una de les bosses més exclusives del món

Malgrat aquests orígens marcats per la funcionalitat, avui el Birkin és la bossa més icònica de la marca Hermès i accedir a la seva compra no és una tasca tan senzilla com anar a una botiga i demanar-lo.

Anteriorment, només hi havia una llista d'espera, però avui dia els empleats de la marca només ofereixen la bossa als seus compradors més fidels i fins i tot hi ha un límit a les bosses d'Hèrmes que una persona pot comprar en un any. Accedir a una bossa és tan complicat que quan sorgeix l'oportunitat de comprar-ne una no es pot rebutjar, ni tan sols triar-ne la mida o el color.

A més, els preus de la marca s'han enfilat fins a punts sense precedents. De fet, per a molts, comprar aquesta bossa no és una qüestió d'estil, sinó una inversió.

En xifres concretes, malgrat que quan es va posar a la venda es podia adquirir per un preu aproximat de 2.000 dòlars, a data de 2025 els models bàsics s'enfilen per sobre dels 10.000. De fet, el model més exclusiu, l'Himalaya, fet amb pells exòtiques i diamants incrustats, es ven per aproximadament 500.000 dòlars.

En aquest sentit, un estudi de 2017 fet per la web Banghunter assenyalava que en els últims 35 anys, el seu valor s'ha incrementat un 500%. Tot això ha afavorit que es creï un mercat de revenda de bosses molt important en els últims anys, que prolifera a través de les xarxes socials.