
El cable del funicular accidentat a Lisboa es va trencar i la cabina va xocar a 60 km/h
Un informe preliminar assenyala que el sistema de frenada de seguretat es va activar, però no va poder aturar el moviment ni reduir la velocitat del vagó
Redacció
07/09/2025 - 09.53 Actualitzat 07/09/2025 - 09.55
Un informe preliminar ha desvelat nous detalls sobre l'accident del funicular turístic de Glória, a Lisboa, que va acabar amb la mort de 16 persones i 23 ferits dimecres passat.
Després de les inspeccions i recollida d'evidències, la investigació apunta que el cable soterrat que unia les dues cabines accidentades va cedir en el punt de fixació que tenia amb la cabina que va acabar descarrilant.
L'informe, que ha elaborat l'Oficina de Prevenció i Investigació d'Accidents d'Aeronaus i Ferrocarrils (GPIAAF), l'organisme públic portuguès encarregat d'investigar el cas, assenyala que, durant el descens, el guardafrens va activar "immediatament" tant el fre pneumàtic com el manual.
Tot i la resposta de la persona responsable de frenar el vagó, l'activació dels dos frens "no va aconseguir aturar el moviment ni reduir la velocitat de la cabina en descens".
D'aquesta manera, la primera anàlisi dels fets conclou que el sistema de frenada de seguretat en cas de ruptura de cable va funcionar correctament, però que no té prou capacitat per immobilitzar les cabines en moviment si no estan equilibrades pel cable que les uneix habitualment.
Per aquest motiu, l'informe assegura que el sistema de frenada existent "no constitueix un sistema redundant en cas d'avaria".
Accident a 60 km/h i caiguda de 50 segons
Segons l'informe preliminar, les cabines del funicular van començar a moure's a les 18.03 del dimecres 3 de setembre passat.
No se sap el nombre exacte de persones que hi havia dins els vagons, entre altres motius perquè els guardafrens són els responsables de comprovar l'entrada de passatgers "segons la capacitat màxima permesa" i un d'ells va morir en l'accident.
Uns sis metres després d'iniciar el recorregut, els vagons van perdre sobtadament l'equilibri entre ells, possiblement pel trencament del cable.
Una de les cabines "va invertir sobtadament el gir", i es va aturar aproximadament 10 metres més enllà del final de la via. L'altra cabina, que es trobava a la part superior de la Calçada da Glória, va tenir un recorregut molt més llarg. Va continuar el seu descens, i va anar augmentant progressivament de velocitat.
Aleshores va ser quan el guardafrens va activar els dos frens de seguretat, que van resultar totalment ineficaços.
Uns 170 metres després d'haver iniciat el recorregut, a l'inici de la corba que té el carrer a la part final, la segona cabina va descarrilar i va perdre completament el guiatge.
La cabina accidentada va xocar, primer, de forma lateral amb la seva part superior contra la paret de l'edifici del costat esquerre de la Calçada da Glória. Aquest primer impacte ja va iniciar la destrucció de la caixa de fusta del vagó, que va seguir després en un xoc frontal contra un pal de fanal i un altre de la xarxa elèctrica del funicular, tots dos de ferro colat.
Els impactes van causar "danys molt importants" a la caixa del vagó que va resultar més afectat, que poc després va acabar el descens incontrolat contra la cantonada d'un altre edifici.
Els investigadors estimen, "amb un marge d'incertesa no negligible", que la primera col·lisió es va produir a una velocitat d'uns 60 km/h, amb tot l'incident tenint lloc "en un interval de temps inferior a 50 segons".
Avui és notícia
Junts, PP i PSOE desbloquegen les lleis per lluitar contra la multireincidència
El jutge va qüestionar fins a deu cops la demència de Pujol i va preguntar si fingia
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
La UE amplia la prohibició d'exportar porc, però només afecta l'1% de granges catalanes