
El corredor d'energia verda entre Barcelona i Marsella transportarà només hidrogen net
Es descarta que l'H2Med, el projecte que substitueix el Midcat, porti gas, perquè el finançament europeu està condicionat a l'aposta per l'hidrogen i la transició energètica
07/12/2022 - 22.52 Actualitzat 07/12/2022 - 23.26
El projecte per connectar Barcelona i Marsella a través del mar per transportar hidrogen net va prenent cos. És l'anomenat H2Med, i es descarta definitivament que també porti gas.
Segons fonts oficials, el finançament europeu d'aquesta mena de projectes està condicionat a l'aposta per l'hidrogen i la transició energètica, i això exclouria el gas.
Aquest divendres, Espanya, França i Portugal segellaran el seu compromís polític per tirar endavant la connexió, en el marc d'una cimera mediterrània a Alacant. Hi serà present també la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, per escenificar simbòlicament el suport de la Comissió Europea al projecte.
Serà aleshores que es donaran detalls més concrets sobre el traçat, el cost i el calendari de construcció de l'H2Med: la idea és sol·licitar fons europeus per finançar el projecte com a molt tard el dia 15 de desembre, quan acaba el termini per fer-ho. La UE podria arribar a finançar entre el 30% i el 50% del cost total.
L'H2Med és fruit de l'acord entre Espanya, França i Portugal per connectar la península Ibèrica amb la UE, i satisfer així la necessitat de països com Alemanya de disposar d'alternatives energètiques al gas rus. Ara bé, el projecte exclourà per definició el gas, de manera que es concep com una solució a més llarg termini, pensant en el 2030 cap endavant, i no pas per resoldre la crisi actual.
L'alternativa al Midcat
Batejat inicialment de manera informal com a BarMar, la connexió entre Barcelona i Marsella substitueix l'anomenat Midcat, el gaseoducte que havia de connectar la península amb la UE passant per Catalunya, i que no ha avançat més enllà d'Hostalric.
Alemanya va demanar reactivar-lo davant la crisi de preus de l'energia, però va topar amb l'oposició frontal de França. En una roda de premsa a l'Elisi, el president francès, Emmanuel Macron, va descartar-ho explícitament, però després de diverses reunions bilaterals, el 20 d'octubre es va arribar a una solució de compromís: es descarta el Midcat i s'aposta per la connexió entre Barcelona i Marsella.
Ara bé, la idea inicial s'obria a la possibilitat de preparar la infraestructura per transportar també gas, però sembla que, finalment, això s'ha descartat.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment