El debat del futur de l'estació d'esquí de Tavascan, que demana ajuda del govern per no tancar
L'Ajuntament de Lladorre no pot assumir les despeses sobrevingudes de l'estació d'esquí i reclama ajuda al govern per mantenir l'activitat
27/05/2025 - 15.42 Actualitzat 03/09/2025 - 14.09
L'estació d'esquí de Tavascan va tancar la temporada amb la incertesa de si podrà tornar a obrir les pistes d'esquí l'hivern vinent. L'Ajuntament de Lladorre, que gestiona aquesta petita estació municipal, afirma que no pot fer front a les despeses sobrevingudes i demana ajuda al govern o a Ferrocarrils de la Generalitat per salvar l'equipament.
L'estació de Tavascan, ubicada al nord del Pallars Sobirà i que aviat farà 30 anys, es va construir per donar vida i llocs de treball a la Vall de Cardós.
Recentment, l'Ajuntament ha invertit en canons de neu per a la cota baixa de l'estació i s'han gastat, segons l'alcalde, el pressupost de dos anys seguits.
A part d'aquesta despesa, l'estació necessita reparar la trepitjaneu i l'únic telecadira que hi ha ha de passar la revisió extraordinària, que puja 350.000 euros. El consistori ja ha dit que no té prou diners per assumir-ho.
L'alcalde, Salvador Tomàs, diu que:
"Ha arribat un punt que si no s'hi posa la Generalitat o Ferrocarrils, des de l'Ajuntament no podrem assumir-ho."
La manca de finançament per tirar endavant l'estació no és nou, ja fa uns anys l'estació d'esquí va demanar "més suport" per poder continuar funcionant i poder instal·lar canons de neu i millorar els equipaments.
Tomàs diu que no es pot esperar a saber el futur de l'estació d'aquí vuit mesos i que, d'aquí dos o tres mesos, si no han aconseguit els diners es prendrà la decisió definitiva de tancar l'estació d'esquí alpí. Les pistes de nòrdic i el refugi de la Pleta del Prat, però, continuaran funcionant.
És un dels casos que posa a debat el futur econòmic de les comarques del Pirineu i de quins negocis poden haver-hi, a mitjà o llarg termini.
Preocupació pels llocs de feina
En aquest context, els veïns de la vall estan preocupats pels seus llocs de treball i la seva font d'ingressos, i per això han començat a recollir signatures per salvar Tavascan.
L'estació, tot i ser petita, dona feina a prop d'una quarentena de persones directament. També genera altres llocs de feina indirectes, per exemple en hotels i restaurants, i contribueix a l'oferta turística de la comarca del Pallars Sobirà.
Al municipi de Lladorre, que inclou el poble de Tavascan, hi viuen 250 persones i, visquin o no gràcies a l'estació, totes coincideixen a dir que aquí és difícil viure d'alguna cosa que no tingui a veure amb l'esquí i la muntanya.
Que Tavascan demani diners per obrir la temporada vinent torna a posar en debat el futur de les estacions d'esquí: cal posar diners en un esport amb un futur incert, però que alhora manté vives i habitades les valls pirinenques?
Un possible rescat
Des de Ferrocarrils de la Generalitat, l'empresa pública que a part dels trens gestiona la majoria d'estacions d'esquí catalanes, insisteixen que estan en contacte amb l'Ajuntament de Lladorre per veure com poden ajudar a gestionar millor les instal·lacions.
FGC ha indicat que "ha donat suport a Tavascan com a la resta d'estacions d'esquí" i s'han mostrat "determinats", conjuntament amb el govern, a veure com poden ajudar l'estació de Tavascan i l'Ajuntament. No seria pas la primera estació amb problemes econòmics o deutes milionaris que FGC rescata.
La primera estació que FGC va passar a gestionar directament va ser La Molina, a mitjans dels anys 80, per les dificultats econòmiques de les empreses propietàries. En la mateixa època també va començar a gestionar l'estació de la Vall de Núria.
El 2005 va assumir Vallter 2000 i el 2011 va adquirir les estacions d'Espot i Port Ainé, que des del 2005 i 2006 ja eren propietat de l'Institut Català de Finances (ICF) i les gestionava l'empresa GranPallars. Finalment, el 2020 va assumir, també, Boí Taüll, després de diversos anys sota gestió pública a través d'Actius de Muntanya, tot i que ja eren propietat de la Generalitat des del 2014.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment