El dilema del petit comerç: li surt a compte vendre a través d'Amazon?

3 min

El domini del gegant Amazon en el comerç electrònic obliga els petits comerços a decidir si els surt més a compte vendre ells mateixos els productes o utilitzar la seva plataforma. La priorització dels productes segons el seu valor els força a competir amb preus molt baixos.

Amazon gestiona un negoci que només a Espanya va moure, el 2017, més de 50 milions de comandes. Més del triple que la segona plataforma del rànquing, Aliexpress, del grup xinès Alibaba, que es va acostar als disset milions. Més lluny, Ebay, amb 13 milions i mig de comandes.

Jaume Hugas, del Departament d'Operacions, Innovació i Data Science d'ESADE, explica que moltes empreses encara no han entès que s'ha de canviar la forma de fer comerç.

Moltes empreses, el que fan avui només és comprar i vendre. Ja és hora de canviar-ho, perquè això ho van inventar els fenicis. Avui dia no pot ser, s'han de tenir més referències. Que és el que fa Amazon. Té el que ell compra i ven i té productes de molts negocis i moltes botigues del món, i d'això en diuen 'marketplace'. Per exemple, El Corte Inglés ara fa un any tenia unes 120.000 referències. Quan van mirar Amazon, van quedar sorpresos. Amazon en tenia 380 milions. 380 milions!

Javier Alvira és el director de l'anomenat "marketplace", que ofereix els productes de milers de botigues. Per il·lustrar l'èxit d'Amazon Espanya, destaca les exportacions: les pimes que són a la plataforma realitzen, en un any, vendes a la resta d'Europa per valor de 250 milions d'euros. Més d'un terç de les pimes que són a Amazon exporten. Per tot això, Amazon es defineix com un canal de vendes incremental, que incrementa les vendes, però no substitutiu.

Javier Alvira, director Marketplace per a Amazon Espanya:

A Amazon Marketplace són els venedors els que fixen el seu preu. Nosaltres no els en podem dir res, perquè la decisió és seva.

Jordi Ordóñez, consultor de comerç electrònic:

No toquen el preu, però sí que t'incentiven que l'abaixis, perquè al final el preu és el 'driver' principal a l'hora de comprar a Amazon i, a banda, el seu algoritme, el que fa és prioritzar els resultats que tenen el preu més baix.

Les pimes que treballen amb la plataforma facturen 250 milions d'euros en vendes a la resta d'Europa. Algunes es queixen, però, de certes estratègies massa agressives de la multinacional.

És rendible Amazon per a una empresa petita?

Jordi Ordóñez:

Normalment, com més alt sigui el marge, més et val la pena entrar-hi. Però si tens un marge petit o ets un comerç multimarca, que vens de tot i tens un marge d'un 15 o 20%, no et surt a compte.

El petit comerç ha de decidir: unir-s'hi, o mantenir-se pel seu compte

És el que li ha passat a My Bag's. L'empresa es va crear el 2010. En el seu local de Barcelona realitzen dissenys propis de productes que després es fabriquen fora, però que es controlen i distribueixen també des d'aquí.

Tot i tenir pàgina web des del principi, sempre han apostat perquè les vendes es facin a les botigues. Ara han rebut una oferta d'Amazon, que estan valorant.

Sílvia Tarrés, fundadora i CEO My Bag's:

Pot ser que a empreses petites la gestió d'aquest dia a dia, de treballar amb les grans plataformes, et monopolitzi una persona. Has de tenir molt clar el cost-rendiment. Què factures i què estàs guanyant amb aquestes plataformes, i què sacrifiques internament.

El comerç electrònic mou uns 30.000 milions d'euros l'any, i va creixent, a un ritme del 20% anual.

Reportatge del "Valor afegit: "Amazonització"

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Economia

Mostra-ho tot