El fenomen de l'"Impro Show" que arrossega el jovent al teatre
"Impro Show", l'espectacle d'improvisació de la companyia Planeta Impro, és tot un fenomen. S'ha convertit en el segon espectacle més vist de la temporada teatral 2024-2025 amb més de 88.000 espectadors, segons dades de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA).
És un dels que atreu més públic jove i, a més, acaben de celebrar les 10.000 funcions.
De fet, és habitual passar pel carrer Terol, al cor de Gràcia, i trobar-se amb una cua llarguíssima davant del Teatreneu. Van a veure "Impro Show", un muntatge amb quatre versions temàtiques diferents: el clàssic, l'amor, el terror i la música, que s'exhibeixen en dues sessions de tarda i nit, de dimecres a diumenge.
El públic és majoritàriament jove i acostumen a ser reincidents. Com aquesta noia que ha vingut de Lleida expressament per assistir a una funció i no és la primera vegada:
Sovint anem a Barcelona, només per veure una funció d'Impro Show. És molt divertit, mai saps el que veuràs i el públic és el que acaba decidint què passarà.
Fa 24 anys que la companyia Planeta Impro ofereix aquest espectacle d'improvisació en diferents sessions, la majoria en castellà, tot i que, algunes vegades les fan en català, per exemple amb la complicitat amb l'Institut Català de les Empreses Culturals i el seu programa Públic Jove.
Crear comunitat
A partir de frases que escriu el públic quan entra a la sala, s'articulen els diferents jocs a escena. Amb un objectiu clar que ens explica José Adserías, director de la companyia:
Seguim tres directrius clares: divertir, sorprendre i emocionar. És un humor molt directe, molt de tu a tu.
Les dinàmiques de joc, l'humor, però també la pàtina d'experiència única i sobretot la participació activa del públic, són per Adserías els motius que el fan tan atractiu per a l'espectador més jove.
"El fet de ser un teatre molt integrador els fa sentir-se molt a gust a la sala de teatre, crear comunitat. És, per a ells, com un club social i a nosaltres ens obliguen a estar molt al dia", assegura.
Frases del públic
La base de l'espectacle és la d'una partida. A partir d'unes frases que el públic escriu lliurement abans d'entrar a sala, es desenvoluparan les quatre històries que formen part del muntatge.
Entre una i l'altra, la improvisació, "l'art de la cooperació", com la defineix José Adserías, que des de fa anys també té una escola d'improvisació per a totes aquelles persones que vulguin aprendre aquesta disciplina:
Es basa a acceptar la idea de l'altre, sumar-te a la idea de l'altre i deixar anar el control. La confiança amb l'altre és indispensable.
La improvisació suposa buscar una solució, sobre el terreny, en el moment en què es presenta la necessitat. Es basa més en el "fer" i menys en la premeditació i és important l'habilitat i la rapidesa, per això és important un entrenament metòdic.
La imaginació, l'escolta, la confiança, el ritme, l'acceptació de tot el que proposi l'altre, la creació pas a pas, la modificació segons el que faci l'altre, evitar els judicis i buscar el millor o el més bonic, són algunes de les eines amb què es treballa.
Habitual als EUA
L'art de la improvisació en espectacles teatrals és habitual als EUA i cada vegada més s'està fent un lloc als nostres escenaris. Algunes sales de Barcelona, com la Texas, ja en tenen en la seva programació habitual, però "Impro Show" al Teatreneu és el veterà, amb 10.000 funcions a les espatlles. Adserías parla de maduresa:
La maduresa ha arribat en el fet que l'espectador no veu patiment fruit d'haver millorat molt la tècnica, per això el públic pot pensar que està preparat. Però aleshores ve un altre dia i constata que no és així.
El públic així ho constata repetint una vegada i una altra i convertint-lo en tot un fenomen i un dels muntatges més vistos de les últimes temporades teatrals.
