Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

El model de comerç electrònic, en qüestió: més repartidors, congestions i pol·lució

El comerç electrònic augmenta la congestió i la contaminació: hi haurà espai per a tants repartidors?

22/08/2018 - 14.30 Actualitzat 09/09/2020 - 09.16

Comprar per internet sembla molt ràpid i fàcil. Però com afecta realment l'economia i el consumidor? Més del 30% dels catalans ja fan compres per internet i una conseqüència immediata d'aquest augment és que també s'incrementa el trànsit de vehicles de repartiment. A ciutats grans, com Barcelona, això implica més congestions i més contaminació. És el problema de l'entrega final, l'anomenada "última milla" o "últim quilòmetre".

A Barcelona, en un dia feiner, hi ha més de 430.000 desplaçaments de mercaderies. Menys del 5% estan relacionats amb el comerç electrònic, però tenen una peculiaritat: entre un 30% i un 40% són lliuraments fallits, bàsicament perquè el destinatari no és a casa. Per tant, hi ha molts paquets que tornen al magatzem i s'intentaran lliurar en un altre moment.

El model actual serà sostenible? S'ha d'arribar a un equilibri combinant els interessos de tothom.

Per Julián Arenas, director de l'àrea d'Innovació, Transport i Logística de l'Institut Cerdà, cal una conciliació entre:

"...els interessos de l'administració, que vol ciutats sostenibles, els interessos dels agents d'e-commerce i dels distribuïdors de mercaderies, que han de treballar en condicions, i també el ciutadà, que vol ciutats molt sostenibles, però també vol el paquet a l'hora i davant de casa quan ell digui."

Notícia relacionada: Així és com Amazon t'envia el paquet a casa en dues hores

 

Proximitat i microplataformes de distribució, una alternativa

L'empresa Geever, de distribució de proximitat, va néixer per iniciativa del holding de logística Districenter i amb un pla de negoci elaborat per l'Institut Cerdà. Els paquets que ha de repartir es guarden en pàrquings o trasters. Una furgoneta els ha portat de matinada, quan el trànsit és molt escàs. A partir d'aquí, el repartiment es fa amb patinets elèctrics en un radi màxim de 750 metres. Els intents fallits no arriben al 10%.

 

Eduard Coves, director general de Geever:

"A diferència d'un courier a l'ús, que van al hub, carreguen la furgoneta, fan la ruta i en el moment que es troben una incidència pel camí no poden tirar enrere, i habitualment es genera una cadència de 24 hores, en el nostre cas, estar tan a prop del destinatari final ens permet fer tants intents com sigui necessari per poder entregar en el moment que el destinatari és a casa. I si a això hi afegim que promocionem la franja d'horaris d'entrega de 6 a 10, on trobem gran part de la població al seu domicili, facilita que tinguem aquestes ràtios tan elevades en comparació amb el sector."

Tots els patinets estan registrats i els repartidors fan un curset, tant per a la seva seguretat com per a la de tots els ciutadans. També estan contractats i assegurats i cobren un salari fix.

L'Ajuntament de Barcelona també ha promogut una alternativa de repartiment: són les microplataformes de distribució. A l'Estació de França n'hi ha una. Es tracta de punts on les empreses de missatgeria porten els paquets a primera hora del matí. Des d'aquí, es reparteixen pel barri amb vehicles petits i de baixes o nul·les emissions. Així, la furgoneta només va a un lloc, no casa per casa.

Això disminueix notablement el nombre de vehicles que fan repartiment i també la necessitat d'habilitar més espais de càrrega i descàrrega, que fan perdre espai públic.

Adrià Gomila, director de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona:

"Posem una microplataforma i quan el transportista ve a queixar-se, a dir "Necessito més espai de càrrega i descàrrega", direm "No, aquí no hem previst posar-ne més. Aquí tens la plataforma, utilitza la plataforma". I el repte és que cada cop hi hagi un major percentatge de distribució que es faci amb aquestes microplataformes".

L'Ajuntament considera que un sistema eficient com aquest beneficia la ciutat i els transportistes. Si no, aquests últims hauran d'assumir els costos de congestió i contaminació.

 

Un problema que anirà a més, perquè el comerç electrònic està augmentant de manera espectacular.

 

Notícia relacionada: El dilema del petit comerç: li surt a compte vendre a través d'Amazon?

 

A Espanya mou al voltant de 30.000 milions d'euros l'any, amb un creixement que normalment supera de llarg el 20% anual. Varia molt per sectors, però de mitjana representa un 6% de la facturació total dels comerços.

Reportatge de "Valor afegit": "L'amazonització del comerç"