El panafricanisme desembarca al Macba pels 30 anys del museu amb "Projectar un planeta negre"
El Museu d'Art Contemporani de Barcelona, el MACBA, celebra al novembre els 30 anys de la seva obertura, i per celebrar-ho la directora, Elvira Dyangani Ose, ha apostat per reforçar-ne el vessant més internacional i crític amb l'exposició "Projectar un planeta negre. L'art i la cultura de Panàfrica".
Es tracta de la primera gran mostra internacional que analitza les manifestacions culturals del panafricanisme, des dels anys 20 del segle passat fins al dia d'avui, a través de més de mig miler d'obres d'artistes i intel·lectuals, produïts a l'Àfrica, Europa, l'Amèrica del Nord i del Sud. L'exposició s'ha fet en col·laboració amb el Barbican de Londres, l'Art Institute of Chicago i el KANAL Centre Pompidou de Brussel·les.
Aprofundir en els vincles amb Catalunya
"Projectar un planeta negre" mostra escultures, pintures, música i vídeo així com llibres, cartells i discursos polítics i música. En aquest sentit, es tracta d'una exposició fruit del treball d'investigació de més de quatre anys de la mateixa Dyangani Ose, comissària de l'exposició al costat d'Antawan I. Byrd, Adom Getachew i Matthew S. Witkovsky.
En aquest sentit, el que també fa única aquesta exposició a Barcelona és en el fet d'aprofundir en el vincle entre el panafricanisme i la història contemporània de Catalunya. La documentació revela la presència d'activistes negres a la Barcelona obrera del segle passat i durant la Guerra Civil espanyola, quan es van unir al bàndol republicà.
Així mateix, la mostra destaca conceptes com Negritude, un moviment polític i filosòfic aparegut als anys 30 a París de la mà dels caribenys Aimé Césaire i Léon-Gontran Damas i el senegalès Léopold Sédar Senghor. El que buscava era contrarestar la teoria de filòsofs occidentals com Hegel que van suggerir que l'Àfrica no tenia història.
Si bé la primera sala examina les càrregues simbòliques que emanen de les banderes, sobretot a partir del pes del colonialisme, destacant com la bandera panafricana uneix simbòlicament les poblacions negres del món, a la darrera sala, on es concentra molta documentació d'arxiu s'exposa l'escultura "All my life I has to fight", una verge negra engabiada de l'artista Theaster Gates. Es tracta d'un homenatge a les mares negres i recorda, clarament, a la Mare de Déu de Montserrat.
La gran protagonista: la col·lecció permanent
La col·lecció permanent del MACBA serà una de les grans protagonistes del 30è aniversari del museu. A finals d'aquest mes de novembre l'exposició "Com una dansa d'estornells" farà una revisió crítica de les línies del museu amb unes 200 obres d'una cinquantena d'artistes.
A més, amb la voluntat d'expandir-se, un centenar de peces sortiran de l'edifici Meier i es podran veure en llocs insòlits per una obra d'art, des d'un forn de pa a una barberia i, fins i tot, en un vestidor d'un camp de futbol.