El patinet elèctric compartit és menys ecològic del que es pot suposar
Parada de patinets elèctrics a París

El patinet elèctric compartit té un benefici ecològic limitat

Només un terç dels usuaris el fan servir en comptes del cotxe i els costos de recollir i redistribuir els patinets representa una gran contribució a les emissions
Xavier Duran
3 min

Una bona opció per ajudar a combatre la crisi climàtica i la contaminació pot ser estendre l'ús del patinet elèctric compartit. O potser no és tan bona, segons un estudi publicat a la revista Environmental Research Letters. Els autors han analitzat no només el consum energètic de les bateries dels patinets, sinó tot el seu cicle de vida, incloent-hi la fabricació dels vehicles i fins i tot el transport que han de fer les empreses que els gestionen.

Joseph Hollingsworth, Brenna Copeland i Jeremiah X. Johnson, de la Universitat Estatal de Carolina del Nord, han estudiat, en primer lloc, les emissions associades amb quatre etapes de tota la vida útil del patinet elèctric: la producció dels materials i dels components dels vehicles, el procés de fabricació, el transport del patinet des de la fàbrica fins al lloc on s'utilitzarà i la recollida, càrrega i redistribució dels patinets.

El tercer punt, el transport des de la fàbrica, té molta importància en aquest cas, perquè els patinets analitzats i les seves bateries han estat produïts a la Xina, transportats en vaixell fins a Los Angeles i, finalment, portats en camions fins a Carolina del Nord. Una fàbrica molt més propera reduiria la contribució a les emissions.

L'estudi no té en compte només l'impacte en l'escalfament global, sinó també la contaminació d'aigües, els problemes respiratoris relacionats amb la contaminació atmosfèrica i, finalment, l'acidificació de les aigües. Els altres sistemes de transport considerats han estat el cotxe privat, els autobusos, els ciclomotors i les bicicletes.

Els resultats indiquen, en primer lloc, una cosa que es podia suposar: anar en cotxe és molt menys ecològic que anar en patinet elèctric. Però utilitzar la bicicleta és molt millor. I fins i tot els autobusos que porten molts passatgers són millors des del punt de vista ambiental, perquè el consum i les emissions es reparteixen entre diversos usuaris.

En general, l'estudi rebaixa les expectatives sobre el patinet elèctric. I no per l'electricitat que consumeixen les bateries, com aclareix Jeremiah X. Johnson, un dels autors:

Hem descobert que l'impacte ambiental de l'electricitat utilitzada per carregar les bateries és força petit, al voltant d'un 5% de l'impacte total. L'impacte real prové sobretot de dues àrees: de la producció dels materials i components que porta cada vehicle i de l'ús de camions i camionetes per recollir i redistribuir els patinets.

Una prova de l'impacte que té la recollida i transport dels patinets és que si bé la bicicleta és molt més ecològica, segons els autors, que el patinet compartit, la bicicleta compartida -el bícing- tampoc presenta un avantatge tan gran. I això és degut als costos de transportar i redistribuir els vehicles.

Només un 36% han deixat el cotxe pel patinet

A més de ressaltar el problema, els autors també proposen solucions. D'una banda, reduir els trajectes per recollir els patinets, recarregar bateries i redistribuir-los per les parades o botigues on es poden llogar. Una altra és allargar la vida útil dels patinets, perquè com més temps estiguin en servei, menor serà l'impacte per viatge de la fabricació de materials i components. I un dels factors que hi influeixen és el vandalisme, que obliga a substituir els patinets vells més sovint del que caldria.

Però els investigadors també han fet una enquesta que mostra un altre aspecte a tenir en compte. En cas de no fer servir el patinet, el 45% dels usuaris haurien fet el seu trajecte en bicicleta o caminant, el 36% haurien utilitzat el cotxe, un 10% haurien anat en autobús o tramvia i un 9% no s'hauria mogut. Per tant, els patinets només ajuden a eliminar un terç dels trajectes que es farien en cotxe privat. "Quan el patinet elèctric substitueixi els viatges en automòbil, obtindrem una reducció neta del seu impacte ambiental", afirmen els autors.

Avui és notícia

Més sobre Crisi climàtica

Mostra-ho tot