Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

El preu dels cotxes de segona mà es dispara i creix la venda de marques asiàtiques

El desabastiment de components fa que hi hagi menys cotxes nous i això ha fet pujar el preu dels vehicles d'ocasió i ha impulsat la venda de marques com Toyota o Kia

Iván Gutiérrez

12/09/2022 - 00.08 Actualitzat 12/09/2022 - 08.36

Comprar un cotxe nou es pot convertir en una missió gairebé impossible. Les marques tornen a tenir problemes de subministrament, tant de microxips com d'altres components, i l'entrega dels vehicles s'allarga molts mesos.

Això està fent que les marques europees pateixin especialment, i que les asiàtiques --amb més facilitat per aconseguir microxips i amb una aposta clara pels híbrids-- guanyin terreny.

Tot plegat ha fet pujar els preus un 6%, que en el cas dels vehicles de segona mà ha suposat que es disparessin més d'un 30%. I és que, per aquests altres vehicles, no cal esperar.

La qüestió és que les marques estan patint especialment de nou la falta de components. Afecta totes les marques europees, que no reben ni microxips ni moltes altres peces pels efectes de la guerra d'Ucraïna, i pels colls d'ampolla que s'arrosseguen des de la pandèmia.

Al concessionari de la francesa Peugeot a Sabadell s'han acostumat a vendre cotxes nous de trinca, a dojo, amb entregues gairebé immediates.

Normalment n'hi ha estoc, però ara, amb els cotxes justos per ensenyar al concessionari, els clients quan venen ja saben a què s'enfronten després de voltar per diversos establiments.

"Al principi el client no ho entenia perquè no estava assabentat de tota la situació que estem vivint a escala mundial. Però ara ja ho tenen per la mà, ja ni et pregunten. Ja saben que la situació és difícil, inclús nosaltres tenim un termini d'entrega d'entre 60 i 90 dies." David Gómez, assessor de vendes de Peugeot

Els terminis van des dels 90 dies fins als sis mesos, i poden allargar-se si no arriben microxips. Marques europees com Seat, Peugeot, Volkswagen o Renault sempre s'han situat entre les més venudes a Espanya.

Això, el 2021 va començar a canviar, i des de principis del 2022 les marques asiàtiques --amb menys problemes per trobar microxips-- lideren el mercat en un rànquing insòlit, i disposen d'estoc fins i tot fabricant els cotxes a l'altra punta del món.

Marques de cotxe més venudes cada any, del 2019 al 2022 (CCMA)

No és la tendència d'aquí, Europa, on les marques europees cauen en vendes a doble dígit pels problemes de subministrament (Volkswagen -18,5%, Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat) -22,5%, Renault-8,1% BMW -13,7%).

Mentrestant, les asiàtiques --amb una forta aposta per l'elèctric-- creixen o es mantenen, fins i tot havent d'importar els cotxes de Corea o el Japó. (Hyundai+9%, Toyota -1,6% Honda +18,2%).

ERTO a Seat

Seat no fa els cotxes a l'altra punta del món, sinó a Martorell, però pateix especialment la falta de components. Una problemàtica que no només perjudica els concessionaris, que no reben les comandes dels clients, sinó també els treballadors de la planta perquè la companyia no pot produir prou cotxes per donar feina a tothom.

Dos operaris en una cadena de producció de la planta de Seat a Martorell (ACN/Àlex Recolons)

Per això s'està negociant un expedient de regulació temporal d'ocupació. Aquest ERTO afectarà uns 10.300 treballadors de forma rotatòria i farà que la producció hagi d'afluixar perquè falten una cinquantena de peces.


Com menys cotxes nous, més de segona mà

Aquesta situació amb els fabricants fa que empitjorin els terminis d'entrega de cotxes nous i, de retruc, provoca que molts clients --amb urgència o no-- s'aboquin al vehicle de segona mà.

"És que ha canviat el xip. La gent continua anant de visita a les botigues de tot arreu a veure si tenen cotxe nou, però quan comproven el termini d'entrega dels vehicles, de mesos, se'n van a l'usat. I el preu del cotxe usat està pujant." Francesc Buté, comercial de vehicles d'ocasió

El conjunt de problemes d'abastiment acaba provocant que el preu del vehicle de segona mà pugi, i molt: un 30% de mitjana. De fet, hi ha cotxes de segona mà que, pel que fa al preu, no tenen una gran diferència amb el d'un cotxe nou.

"Moltes vegades, venen i ni et pregunten el preu. Et pregunten quan s'entreguen." Francesc Buté, comercial de vehicles d'ocasió

Una situació que afecta especialment les butxaques més ajustades, que només troben utilitaris en un mercat de segona mà actualment car. Això es deu al fet que algunes marques produeixen el mínim d'utilitaris perquè prioritzen dedicar les peces de què disposen als models més cars, amb un marge de benefici més elevat.

Mediambientalment, també hi ha un efecte pervers, ja que cotxes que fa uns anys no haurien valgut res, ara adquireixen valor i envelleixen el parc d'automòbils en general.