Els adults a Espanya, per sota de la mitjana en comprensió lectora i resolució de problemes
Espanya "suspèn" en alfabetització, aritmètica i resolució de problemes entre els països desenvolupats, segons els resultats de l'enquesta de l'OCDE que analitza les competències bàsiques de la població adulta entre els 16 i els 65 anys en 31 països.
Espanya se situa més de 10 punts per sota de la mitjana en les tres àrees de competència, juntament amb Xile, Croàcia, França, Hongria, Israel, Itàlia, Corea del Sud, Lituània, Polònia i Portugal.
Aquesta és la segona vegada que Espanya participa en aquesta enquesta que s'ha fet a 5.871 persones. Ja ho va fer el 2012, i llavors va obtenir resultats similars.
De tota manera, hi ha més persones que han arribat a nivells més alts en aritmètica, mentre que s'han mantingut els nivells alts d'alfabetització i les persones que es mantenen en nivells baix o molt baix.
A Espanya, els adults d'entre 16 i 65 anys van obtenir, de mitjana, 247 punts en alfabetització per sota dels 260 punts de mitjana de l'OCDE.
En aritmètica se situa en els 250 punts, mentre que la mitjana de l'OCDE és de 263. I en la resolució adaptativa de problemes, Espanya obté 241 punts, a 10 punts dels 251 de la mitjana general. Uns nivells que han pujat entre els joves.
En canvi, Espanya és un dels països amb menys diferències entre la població que té estudis superiors i els que només han fet l'educació obligatòria en alfabetització i aritmètica. També és un dels països on condiciona menys el nivell d'estudis dels progenitors.
Alfabetització: es mantenen els nivells
Espanya segueix la tònica general de l'última dècada, en la qual s'han mantingut els nivells d'alfabetització o han baixat en la majoria dels països. Només han millorat a Finlàndia i Dinamarca.
A Espanya, però, el 31% dels adults té un nivell baix o molt baix, per sobre del 26% de mitjana de l'OCDE. Això vol dir que una tercera part de la població només entén textos curts amb la informació clarament indicada.
Al nivell alt o molt alt, només el 4% dels enquestats a Espanya hi arriba, mentre que la mitjana és del 12%; és a dir, són les persones que poden comprendre textos llargs i complexos, amb dobles sentits, i que utilitzen coneixement previ per entendre'ls. Són resultats semblants als d'Hongria, Itàlia, Corea del Sud i Letònia.
El 68% se situa en competències suficients d'alfabetització a Espanya, mentre que la mitjana és del 74% en el conjunt de països enquestats.
Són resultats similars a Hongria, Itàlia, Corea del Sud i Letònia.
Aritmètica, un terç només sap fer càlculs bàsics
Un 31% dels adults a Espanya tenen un nivell baix o molt baix en aritmètica, mentre que la mitjana és d'un de cada quatre. En general, poden fer càlculs bàsics, entendre decimals i trobar informació en taules o gràfics, però tenen dificultats quan han de fer diversos passos, com ara trobar una proporció. D'aquests, un 9% només poden sumar i restar nombres petits.
A l'altre costat de la balança, el 6% dels adults a Espanya tenen un nivell alt o molt alt en les competències matemàtiques, però no arriben a la meitat de la mitjana general, que és d'un 14%. En aquest nivell, les persones entenen de taxes, ràtios i interpreten gràfics complexos i avaluen críticament afirmacions estadístiques. Uns resultats similars als dels Estats Units.