Els aparells d'aire condicionat disparen el consum energètic a Barcelona

El consum d'electricitat a Barcelona va créixer un 4,2% de mitjana en l'àmbit domèstic i un 4,7% en el comercial entre 1999 i 2003. L'Observatori de l'Energia de la ciutat atribueix aquest augment a la proliferació dels aires condicionats i a la "ineficàcia energètica" dels edificis. Aquest és un dels aspectes negatius del balanç energètic que ha presentat la tercera tinent d'alcalde de Barcelona, Imma Mayol, que ha destacat que la ciutat és capaç de generar un major percentatge de l'electricitat que consumeix.
3 min
Gràcies bàsicament a l'entrada en funcionament dels nous mòduls de les centrals CTCC del Besòs i a la generació a partir de biogàs a l'Ecoparc de la Zona Franca, Barcelona és capaç de generar el 65,2% de l'electricitat consumida i el 25% del total d'energia requerida, uns percentatges que el 1999 eren només del 16,4% i el 5,9%, respectivament. Pel que fa a la generació d'energia fotovoltaica i solar tèrmica, la seva generació és ja el 34% del total de les renovables, que en el seu conjunt representen un 0,23% de la que es consumeix a la capital i que té una tendència a l'alça. Amb aquestes xifres, Barcelona ha reduït lleugerament la seva dependència de l'energia nuclear i del carbó, segons ha explicat Mayol. La regidora ha subratllat que la ciutat té limitacions en comparació amb altres ciutats, "com, per exemple, Saragossa, amb un terme municipal més gran i més possibilitats d'aprofitament de l'energia eòlica". Pel que fa al consum d'electricitat per càpita, Barcelona, amb 11,2 MWn/h, se situa molt per sota de la mitjana catalana (25,4) i espanyola (25,1), una dada lògica si tenim en compte el menor pes del transport i de la producció industrial. Per sectors, destaca el "bon comportament" de la indústria (el consum puja només l'1,65%), gràcies a la millora tecnològica i del transport (incrementa un 1,25%), on ha influït la "racionalitat" de l'ús del cotxe. En el període comprès entre 1999 i 2003, l'automòbil ha perdut pes davant de la moto: el 1999 es feien servir 416 cotxes per cada mil habitants, una xifra que quatre anys més tard baixava fins als 381. Per contra, els sectors domèstic i comercial, que suposen el 44% del consum energètic barceloní, creixen tots dos per sobre del quatre per cent. Mayol ha apuntat que si aquests sectors segueixen creixent a aquest ritme "no es podran aconseguir els objectius fixats". La tercera tinent d'alcalde ha reconegut: "A Barcelona no estàvem preparats per al fort increment de les vendes de condicionadors climàtics dels últims anys. Actualment, el nombre d'aparells d'aire condicionat augmenten en una mitjana d'un milió de nous aparells cada any a tot Espanya." A més, Mayol ha recomanat apujar o abaixar un parell de graus els termòstats per aconseguir un important estalvi: "Estem provocant un petit canvi climàtic a casa, a l'estiu amb els aires fa molt fred i a l'hivern amb la calefacció, molta calor." Un altre dels aspectes positius de l'informe és que el nivell d'emissions de gasos amb efecte hivernacle s'ha reduït prop d'un 1% a la capital catalana. Aquesta rebaixa està relacionada amb la producció de biogàs al Garraf.

Avui és notícia