Els habitatges també contaminen: són el principal causant de morts per partícules fines
Un estudi a 857 ciutats de l'Institut de Salut Global mostra que les emissions del trànsit, els habitatges i el sector agropecuari són les que més contribueixen a la mortalitat
Redacció
30/06/2023 - 15.37 Actualitzat 30/06/2023 - 16.24
El trànsit és un dels principals factors que contribueixen a la contaminació, però n'hi ha altres que no són tan evidents i que també són molt perjudicials. Un estudi que s'ha fet a 857 ciutats europees, liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona, assenyala que la calefacció de les cases o l'activitat agrícola i ramadera generen unes partícules molt fines que penetren fàcilment per les vies respiratòries i tenen efectes molt negatius.
Si es miren les dades del conjunt de les ciutats, les xifres mostren que la font que més contribueix a la mortalitat associada a partícules PM2,5 són les emissions generades pels habitatges.
En segona posició apareixen l'agricultura i ramaderia intensives, a causa de l'amoníac dels purins i l'ús de determinats fertilitzants, i a continuació venen la indústria i el transport.
Calderes de biomassa
L'encariment dels combustibles fòssils i les polítiques de mitigació del canvi climàtic han portat a un augment de l'ús de calderes de biomassa. "S'interpreta erròniament que és una font natural i que, per tant, no té impacte en la salut", alerta la gestora ambiental Evelise Pereira, investigadora d'ISGlobal.
També hi contribueixen la crema de carbó per a calefacció i, en grau més baix, els sistemes basats en combustibles fòssils per generar calor i aigua calenta i a les cuines de gas.
En el rànquing de les ciutats que formen part d'aquest estudi, l'àrea metropolitana de Barcelona ocupa el lloc 157 pel que fa a la mortalitat associada a les partícules fines. També hi surten Mollet del Vallès (198), Manresa (202), Tarragona (230), Lleida (232) i Mataró (235), entre d'altres.
Anàlisis per ciutats
En general, el trànsit és el principal contribuent a la mortalitat associada a la contaminació. L'objectiu de l'estudi és identificar les fonts de contaminació atmosfèrica que causen més morts i recorden que és important distingir cada cas per poder fer una actuació específica. A Reus i Tarragona, per exemple, la indústria té més pes, mentre que, a Vilanova i la Geltrú i a Mataró, destaca el transport marítim.
Si ens fixem en la pol·lució per diòxid de nitrogen, l'àrea metropolitana de Madrid encapçala el rànquing europeu amb més càrrega de mortalitat, seguida d'Anvers (Bèlgica), Torí (Itàlia), París (França) i Milà (Itàlia). En sisena posició, apareix Barcelona i, en setena, Mollet del Vallès.
Avui és notícia
Sis experts, dos de l'IRTA, investigaran l'origen i de quin laboratori hauria sortit la pesta porcina
Quan un embús fantasma atura el trànsit: per què passa i en quins punts n'hi ha més
Cues a la C-14, la C-16, la C-17 i l'N-260 en direcció Barcelona: les vies més plenes de l'operació tornada
La IA obligarà els treballadors a reinventar-se: tres experts avaluen com canviarà les empreses
Els metges tornen a la vaga aquest dimarts i dimecres: què reclamen i quins serveis mínims hi ha