Els reptes del sistema educatiu català, a "L'ofici d'educar": "Els docents som els que estem a la trinxera"
Aules plenes, alumnes diversos, recursos escassos i una pressió creixent. La complexitat educativa està més viva que mai: un de cada cinc alumnes té necessitats de suport. Això són 336.000 dels 1,6 milions d'alumnes registrats al sistema. El Departament d'Educació ha incorporat 1.600 docents més per fer-hi front, però n'hi ha prou?
La mestra de secundària Núria Ivern és contundent: "Els docents som els que estem a la trinxera." I posa paraules a una sensació compartida per molts professors: la d'un sistema que demana molt més del que ofereix.
A "L'ofici d'educar", els docents Jaume Cela, Rosa Vela, David Vilalta, Rosa María Ramírez i Coral Regí reflexionen sobre com ensenyar, cuidar i resistir a l'escola d'avui.
Aules cada cop més complexes
El repte actual d'educar no és només ensenyar continguts: és atendre realitats socials, emocionals i culturals molt diverses dins un mateix grup.
Les aules són un mirall de la societat i, a Catalunya, cada vegada hi ha més alumnes amb necessitats educatives especials, diversitat lingüística i situacions familiars o personals difícils. Segons Jaume Cela, l'acollida i l'acompanyament són essencials perquè tothom trobi el seu lloc.
La professora Rosa Vela, experta en altes capacitats, recorda que la diversitat és una responsabilitat i destaca que els ritmes i les necessitats dels alumnes requereixen "adaptació, temps i recursos" que sovint no tenen.
Com explica Ivern, aquesta complexitat "no es pot abordar només des de la figura docent" i reivindica una mirada col·lectiva i més recursos per fer-ho bé: des de Serveis Territorials i equips d'assesorament com l'EAP fins a tècnics i inspectors.
