Els taxis guanyen la batalla: els VTC acabaran desapareixent de Barcelona amb la nova llei
Ja fa anys que es cuina la batalla entre els taxis i els vehicles de transport amb conductor, els anomenats VTC. De fet, en fa més de cinc que es parla d'una regulació del sector i, aquest dilluns, s'ha sabut el contingut d'aquesta nova llei.
Segons la proposta de la Generalitat, s'eliminaran unes 600 llicències de les gairebé 1.000 que hi ha actualment a l'àrea metropolitana de Barcelona, i la resta podran continuar operant només durant un temps més. Després, no se'n donaran d'extres.
És una desaparició progressiva de totes les llicències urbanes de VTC en aquesta zona. A banda, estableix que els vehicles portin un sistema de geolocalització per controlar les irregularitats i que plataformes com Uber, Bolt o Cabify no puguin fer trajectes interns per Barcelona o a l'àrea metropolitana.
Sí que tindran permès anar de Barcelona fins a un municipi de fora de l'àrea metropolitana o per anar a esdeveniments singulars com el Mobile. Els VTC, per tant, quedaran relegats a trajectes interurbans a Catalunya i a una nova categoria, anomenada vehicles d'alta disposició, amb una precontractació de dues hores d'antelació i un servei mínim d'una hora.
José Manuel Berzal, president executiu de la patronal Unauto-VTC, no dona per perdudes les llicències urbanes de VTC, que el govern vol eliminar. En declaracions a Els Matins, Berzal ha dit que "no serà la primera vegada ni l'última que una mala legislació incentivada i promoguda per la Generalitat, i fins i tot per l'AMB [Àrea Metropolitana de Barcelona], ha estat tombada pels tribunals".
Els taxistes hauran de tenir el B1 de català
La nova llei també regula els taxis, que passen a tenir la consideració de servei públic i no podran rebutjar cap servei. Per la seva banda, les limusines tindran una finalitat lúdica. La normativa, finalment, també obligarà tots els conductors a tenir el nivell B1 de català, proposta que era al pla de xoc del govern per la llengua.
És un text que encara es pot modificar i que no té data per iniciar el tràmit parlamentari, tot i que està previst que entri en vigor a finals del 2026.