
Els teatres catalans recuperen el pols prepandèmic i superen els 2 milions d'espectadors
Les dades de la temporada 2021/2022 indiquen una recuperació del sector, que va quedar molt tocat per les restriccions per la covid
Redacció/ACN
05/09/2022 - 23.44 Actualitzat 05/09/2022 - 23.44
Els teatres catalans recuperen les xifres prepandèmiques i tanquen la temporada 2021/2022 amb 2,37 milions d'espectadors, de manera que superen els dos milions d'espectadors que s'havien marcat com a objectiu. Amb una facturació de 66,4 milions d'euros, les sales van ingressar només un 6% menys del que havien facturat el curs previ a la pandèmia, i un 64% més que la temporada 2020/2021, marcada per les restriccions per la covid.
L'Associació d'Empreses Productores de Teatre de Catalunya valora molt positivament aquestes dades, que s'han conegut avui, sobretot tenint en compte que al gener hi va haver una davallada d'espectadors per l'impacte de la variant òmicron. La presidenta de l'entitat, Isabel Vidal, ha indicat que són "ambiciosos" i que esperen arribar fins als 2,5 d'espectadors aquest nou curs, que ha arrencat simbòlicament aquest vespre amb la tradicional gala "Catalunya aixeca el teló" al Liceu, retransmesa per TV3.
Les xifres d'assistència i facturació de la temporada passada s'assemblen molt a les del curs 2018-2019, que és l'últim que no es va veure afectat per la pandèmia i que, a més, va ser un bon any, segons expressa el sector. Són 2,376 milions d'espectadors (2,1 de pagament), una ocupació de gairebé el 54%, i 66,4 milions d'euros de taquilla, amb 1.101 espectacles i 12.772 funcions en conjunt.
També en comparació amb la 2018-2019, s'han programat 17 espectacles més (362 funcions més en total). Tot i que el nombre d'espectadors de pagament ha disminuït en 147.000 persones, un 6,3% menys en aquesta darrera temporada, la recaptació ha augmentat un 3% respecte a aleshores.
Segons Adetca, si no s'ha assolit més públic ha estat pel retrocés viscut a principis d'any amb l'arribada de la variant òmicron. Fins aleshores les xifres apuntaven a rècord, amb un desembre tradicionalment el millor del curs on 275.000 espectadors van anar al teatre.
Els espectacles més vistos, en castellà
Una vegada més, els musicals i els espectacles de comèdia han estat els que han atret més públic. "Cantando bajo la lluvia", al Tívoli, va ser l'espectacle més vist de la temporada, seguit de "Bily Elliot", al Víctòria, "Adéu, Arturo", al Coliseum, i l'irreductible "Improshow", al Teatreneu de Gràcia.
La majoria d'aquests muntatges per al gran públic són en castellà. No obstant això, el global d'espectacles representats en català són majoria, amb un 43% de les produccions, per un 24% en castellà i, la resta, en altres llengües. Quant a volum de públic en funció de la llengua del muntatge passa el mateix, ja que el 42% dels 2,3 milions d'espectadors del curs passat van veure espectacles en català, i un 38% en castellà.
Pel que fa als espectacles més vistos en teatres de menys de 200 butaques, van ser "Animal negre tristesa" (Sala Beckett), "Crimen perfecto" (Sala Arts Teatre), "La teranyina" (Teatre del Raval).
Catalunya aixeca el teló
I aquesta nit s'ha celebrat al Liceu la vint-i-unena edició de la gala "Catalunya aixeca el teló", que dóna el tret de sortida a la temporada. Per celebrar els 30 anys d'Adetca, la cerimònia ha estat un viatge per la banda sonora dels musicals que s'han representat a Catalunya durant aquestes tres dècades. Retransmesa des del Liceu per TV3, la gala ha comptat amb 60 músics dalt de l'escenari i més de 120 actors i actrius, alguns dels quals han format els elencs actuals i passats d'aquests musicals.
Abans de l'inici de la gala s'ha fet la presentació de les noves portes del Liceu, de l'escultor Jaume Plensa, amb la presència de les autoritats, els responsables del teatre i el mateix Plensa. Unes portes que s'han instal·lat durant l'estiu i que ja formen part del paisatge arquitectònic i artístic de la Rambla. Aquesta tarda s'han aixecat per primera, vegada acompanyades pel Cor del Gran Teatre del Liceu, que ha interpretat una peça de l'òpera Tannhäuser, de Wagner, un moment del segon acte en què se celebra l'entrada dels convidats.
Es vol deixar enrere la polèmica creada per les controvertides declaracions del director artístic del Liceu quan es va presentar el projecte, que en alguns àmbits es van considerar classistes.
Avui és notícia
Reubiquen part dels desallotjats del B9, mentre que una setantena es neguen a marxar de Badalona
Fiscalia insta a aclarir urgentment si Albiol ha ofert solucions als desallotjats del B9
Del "tots som persones" al "tenim por": com viu el barri del Sant Crist el desallotjament del B9
Com queden les tarifes del transport públic per al 2026 a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona
L'economia que ve segons el Banc d'Espanya: boom del consum a cop de crèdit i alça salarial