Els turistes acostumen a relaxar els bons hàbits de consum responsable a l'estiu
Comencen les vacances i tot es relaxa. També els hàbits de consum responsable. La petjada ecològica que deixem els turistes quan viatgem té un fort impacte sobre el territori. La consciència mediambiental dels consumidors es torna més mandrosa a l'estiu. La indústria turística ha començat a posar fil a l'agulla per reduir el malbaratament energètic o la contaminació atmosfèrica que genera.
Només un 2% dels establiments hotelers tenen un certificat que avali el seu respecte pel medi ambient. Alguns hotels de Barcelona, com és el cas de l'Alimara, han posat en marxa iniciatives pioneres per controlar el consum de llum i aigua en les seves habitacions.
Es tracta d'una app desenvolupada per l'empresa catalana Greencustomers que facilita a l'hoste una gràfica del seu consum diari, de manera que si vol estalviar energia pot fer-ho de manera conscient.
Omplir la banyera són uns 250 litres d'aigua
Segons Adrià García, fundador de Greencustomers, "la gent no sap que omplir una banyera són entre 200 i 300 litres d'aigua. Per conscienciar el consumidor cal que tingui aquestes dades i s'adoni que quan es dutxa, en canvi, només fa servir uns 80 litres d'aigua".
La subdirectora de l'Hotel Alimara, Eva Viciano, destaca com canvia el comportament de la gent quan s'arriba a un hotel. "El que mai faries a casa teva, en un hotel ho fas. Hi ha gent, per exemple, que posa l'aire condicionat i obre la finestra al mateix temps".
A més, han suprimit les ampolletes de plàstic de gel i xampú per fer servir un envàs biodegradable que es pot reomplir. Així, cada hoste gasta només el que necessita.
La cuina és l'altre àmbit on han actuat a fons per evitar el malbaratament, en aquest cas, amb els plats cuinats. Sempre que es fa un casament o un càtering, l'hotel prepara uns plats de més per no fer curt. Els que sobren- i no han estat servits a taula- es reparteixen a gent amb pocs recursos econòmics.
Reaprofitar plats cuinats que no s'ha servit a taula
Pel xef de l'Hotel Alimara, Xavier Llavià, "veure que el menjar s'aprofita és una gran satisfacció per als cuiners. Si no, totes les hores de feina, el gas, l'electricitat, la matèria primera que hem posat en aquests plats, es perd".
Crear una xarxa logística per recollir els aliments cuinats a cada hotel amb furgonetes refrigerades i portar-los en condicions òptimes a les entitats socials que fan el repartiment a la gent que ho necessita és força complex.
Un grup de nutricionistes de Barcelona va posar mans a l'obra, fa 6 anys, i a través de l'ONG Nutrició sense Fronteres i ja han aconseguit la participació de 25 hotels de Barcelona i 42 empreses alimentàries.
La directora de l'ONG destaca l'ajuda rebuda per La Marató de TV3 a l'hora de posar el projecte en marxa i diu que aquest any volen recollir 35.000 quilos de menjar, 5.000 més que l'any passat. Calculen que cada any ajuden unes 8.000 persones.
Cada any es llencen 1.300 milions de tones de menjar
Si el malbaratament alimentari fos un país, seria el que gastaria més aigua de reg. A més, seria el tercer emissor de gasos d'efecte hivernacle del món. Cada any es llencen 1.300 milions de tones de menjar, mentre 842 milions de persones a tot el món passen gana. Unes xifres impactants durant tot l'any. També quan s'està de vacances.
La massificació turística augmenta la contaminació atmosfèrica
La massificació turística en ciutats com Barcelona comença a ser preocupant per al medi ambient. Els visitants arriben a la Ciutat Comtal per terra, mar i aire. El port és el quart més important del món per trànsit de creuers.
Quan una embarcació d'aquestes atraca es diu que és com tenir un nou hotel flotant. En realitat, la capacitat és molt més alta. Tota la comarca del Pallars Sobirà sencera podria allotjar-se en una d'aquestes embarcacions.
Aprovisionar-ho de tot el necessari perquè hi visquin més de 6.000 persones, durant una setmana, és una feinada logística. Els residus que es generen, també. Cada dia són 25 metres cúbics que cal gestionar.
El president de la companyia líder a Europa en nombre de passatgers, MSC Cruceros, Emiliano González, ha anunciat la construcció d'una dotzena més de creuers per triplicar la seva oferta actual i superar els 6 milions de passatgers.
Més embarcacions, més grans, per a més gent. Això és sostenible a llarg termini? Aquesta empresa italiana té 45 creuers funcionant les 24 hores del dia per aigües internacionals i viatja a 150 destinacions diferents.
Han de controlar tots els paràmetres per complir amb la legislació vigent a cadascun dels països que visiten. Des del tractament de les aigües residuals fins a les emissions atmosfèriques. L'Organització Marítima Internacional de les Nacions Unides és la que marca els estàndards mínims que han de seguir les companyies navilieres.
MSC Cruceros va incorporar el primer sistema per reduir l'emissió de gasos d'escapament el 2008. Els vaixells construïts abans d'aquesta data no tenen aquest filtre.
El protocol de la companyia estableix que, un cop a port, la xemeneia no pot expulsar fum negre de cap manera i commina la tripulació que, si ho detecten, donin l'avís corresponent per rectificar-ho.
Són pocs els creueristes que s'interessen per saber quines mesures de protecció mediambientals tenen els creuers, però hi ha gent que ja ho comença a fer.
Segons el president de MSC Cruceros Espanya, cadascun dels seus creuers rep de mitjana unes 5 inspeccions mediambientals anuals i la legislació és molt clara respecte a quan òxid de sofre poden emetre a l'aire un cop a port. Només un 0,01%.
Abans, els creuers feien servir un dels pitjors fuels del mercat. Ara, en canvi, són els motors dièsel i elèctrics. De la dotzena més de creuers que aquesta firma ha encarregat, només una tercera part funcionaran amb gas natural liquat, un combustible més respectuós amb el medi ambient.
El president a Espanya de MSC Cruceros admet que seria bo poder connectar-se a la xarxa elèctrica local. Ara com ara, però, no hi ha cap port al món preparat per fer-ho.
Tot i així, la principal causa de contaminació a la regió metropolitana és el trànsit de vehicles (60%), seguit de l'activitat industrial (8%) i del trànsit marítim (8%). Dins del port, els grans culpables de les emissions d'òxids de nitrogen són els vaixells que transporten mercaderies (5%).
A la cua, es troben els creuers, amb un 1,2% del total. Al món, hi ha 50.000 embarcacions destinades al transport de mercaderies, mentre que només hi ha 300 creuers. No obstant això, els ecologistes insisteixen que un creuer contamina tant com 83.678 cotxes.
La Plataforma per la Qualitat de l'Aire organitza manifestacions en contra d'aquest tipus de viatges quan comença la temporada. Maria García, representant d'aquesta ONG, defensa que el turisme de creuers, a més, fa la competència a la indústria turística local.
Iniciatives pioneres en la gestió de l'aigua
A més de les emissions atmosfèriques, la gestió de l'aigua és crucial per tenir cura del medi ambient. La legislació marítima internacional permet llençar a 12 milles de la costa les aigües negres.
En aquest vaixell, en canvi, han adoptat un sistema de tractament d'aigües pioner que fa servir bacteris capaços de reciclar l'aigua, tant dels inodors com de les dutxes, rentaplats o rentadores.
Les inversions en tecnologia s'emporten bona part del pressupost dels 10.000 milions previstos per la naviliera fins al 2026. També es preparen per connectar-se al subministrament elèctric de les ciutats.
Pel que fa als avions, usar energia més neta que l'actual queda encara més lluny. De moment, les companyies de baix cost han fet que es disparin les xifres de passatgers que viatgen a preus mai vistos.
L'aeroport del Prat genera el 4% de les emissions d'òxids de nitrogen de Barcelona, 4 vegades més que els creuers. Cada dia, 29.500 vols travessen l'espai aeri europeu.
La flota mundial d'avions es duplicarà en tan sols 15 anys. Fer turisme de manera responsable i sostenible comença a ser bastant urgent.
