Es busquen camioners
A Catalunya falten conductors de camions i això pot afectar el subministrament de tot tipus de productes. Segons Eduard Ayach, president de la Confederació Empresarial de Transports per Carretera de Catalunya, hi ha més feina que treballadors.
La demanda de transport de mercaderies ha anat creixent, però no hi ha mà d'obra. I al final això acabarà repercutint, faltaran conductors i vehicles i quan això passi es trencarà la cadena de subministrament.
Els salaris i les jornades de treball desanimen els joves a incorporar-se al sector. Enric Linares és conductor.
Abans, un conductor guanyava 5.000 euros i ara t'envien per Europa tres setmanes seguides sense tornar a casa per 1.800 o 2.000 euros. Això no està disposat a fer-ho ningú, i menys la gent jove. I, és clar, els professionals del sector es jubilen.
Ell és autònom i ha vist molts companys que no han pogut continuar.
La fiscalitat és més alta, el combustible cada cop més car i les ajudes zero. I els autònoms van caient perquè no subsisteixen.
"Falta formació i només trobem impediments"
Molts dels camioners que es jubilen van aprofitar el servei militar per fer la formació. I ara no hi ha relleu generacional. Les empreses busquen crear planter però, segons Eduard Ayach, l'administració no hi ajuda.
Nosaltres des de fa molt de temps que demanem a l'administració una Formació Professional pròpia, i només trobem impediments i barreres.
Ara mateix, l'únic lloc on s'imparteix formació professional és a l'Institut de Vic. S'hi fa un cicle formatiu de grau mitjà de conducció de vehicles de transport per carretera. Són dos anys de formació en les matèries que explica Ana Mesalles, subdirectora de formació professional del centre.
Els preparem per examinar-se del nivell C de camió, també poden obtenir el carnet de benestar animal i el certificat de carretó, que és un plus que oferim.
Les empreses de transports demanen que aquest mòdul s'estengui per tot el territori de cara al curs 2022-23 i, en el cas de Girona, ofereixen aules per poder-lo fer.
