Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

EL COSTAT FOSC DE L'ECONOMIA DIGITAL

La cara fosca de la publicitat digital: estafes, fake news i missatges d'odi

"La trampa del clic" revela el costat fosc de la publicitat a internet: un negoci lucratiu amb un cost humà, que alimenta estafes, fake news i missatges d'odi. El documental qüestiona si és possible construir en el futur un model publicitari digital més segur, just i transparent

01/06/2025 - 13.05 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19

El documental "La trampa del clic" exposa les alarmants veritats que s'amaguen darrere de l'economia de la publicitat digital, valorada en centenars de milers de milions de dòlars, i mostra l'impacte transcendental que aquesta té a les nostres vides, tant dins com fora d'internet.

Gràcies a la recollida de quantitats de dades cada vegada més grans sobre els usuaris d'internet, la indústria de la publicitat en línia està superant a tota velocitat els ingressos de la publicitat tradicional.

La indústria de la publicitat digital la monopolitzen els gegants tecnològics i les plataformes de xarxes socials (3Cat)

En acceptar els termes d'ús i les cookies de les webs, les apps o les xarxes socials, cedim les nostres dades personals i acceptem que ens enviïn anuncis que ens encaixin específicament. Aquesta nova realitat és el resultat directe de la revolució digital. Un simple clic ens pot semblar un acte trivial i innocu, però té un impacte molt més ampli del que la majoria de nosaltres ens imaginem.

El periodista d'investigació Craig Silverman alerta del gran volum d'informació dels ciutadans de què disposen les grans empreses d'internet.

"Sabem on és exactament una persona. Sabem com es diu de debò. Sabem el número de la seva targeta de crèdit. Sabem on ha anat de viatge. Imaginis, senyor anunciant, el que pot fer per arribar a tota aquesta gent."

El periodista d'investigació Craig Silverman alerta del gran volum d'informació dels ciutadans de què disposen les grans empreses d'internet (3Cat)

La indústria de la publicitat digital, monopolitzada per un grapat de gegants tecnològics i plataformes de xarxes socials, està causant greus danys tant en el ciberespai com en el món real. Al mateix temps, s'ha convertit en una oportunitat de negoci rendible per a estafadors cibernètics de tot el món, que utilitzen la publicitat programàtica per dirigir-se a grups específics d'internautes vulnerables i enganyar-los sense repercussions legals.

"Els estafadors es gasten milers de milions de dòlars cada any en publicitat. No es tracta d'una persona que va publicant anuncis en línia, és tot un ecosistema", constata el periodista d'investigació Eric van den Berg.

Les dades de què disposen les empreses permeten adreçar als ciutadans publicitat personalitzada d'acord amb els seus interessos (3Cat)

La publicitat digital, que utilitza sofisticats algorismes per rastrejar i segmentar els clients de manera que els anuncis personalitzats els apareguin en qüestió de mil·lisegons, està sent explotada per actors foscos. La publicitat digital s'ha convertit en una forma fàcil de guanyar diners gràcies a la difusió de l'odi i la desinformació: el contingut extremista genera clics i els clics generen guanys.

Per Imran Ahmed, fundador del Center for Countering Digital Hate, "les empreses de xarxes socials han descobert que prioritzar l'odi, la desinformació, el conflicte i la ràbia resulta molt rendible".

"La desinformació és enganxosa, és addictiva, és un contingut xicletós. I les empreses que monetitzen aquest contingut ho veuen com una oportunitat. Escampa mentides, escampa l'odi i guanyaràs diners."

Imran Ahmed, fundador del Center for Countering Digital Hate, una organització que analitza la forma com s'escampen en línia l'odi i la desinformació (3Cat)

La poderosa tecnologia darrere de la indústria publicitària, que sustenta la infraestructura d'internet moderna tal com la coneixem, té conseqüències profundes i de llarg abast: influeix en el resultat de les eleccions, alimenta la violència genocida i polaritza les comunitats.

En revelar com funciona aquesta complexa indústria, qui la controla i qui està prenent mesures en contra seva, "La trampa del clic" qüestiona si és possible construir en el futur un model publicitari digital més segur, just i transparent.

Els testimonis de polítics, periodistes, acadèmics, activistes digitals i una víctima d'estafa, la vida de la qual va capgirar-se, donen una visió única de com i per què continua prosperant aquesta tèrbola indústria.

El geotancament és una tècnica de publicitat molt habitual per enviar missatges personalitzats als mòbils que es troben dins de les línies imaginàries d'un espai concret (3Cat)

Hi ha alguna manera de fer que la publicitat online sigui més ètica? Hi ha alguna manera de protegir millor els internautes? Ha arribat el moment d'exigir responsabilitats a les grans plataformes tecnològiques?

El documental "La trampa del clic" mostra que el canvi és factible, encara que adverteix que cal ser cautelosament optimistes respecte a la possibilitat d'un món digital més just i segur en el futur pròxim.

El periodista Eric van den Berg ha investigat els anuncis falsos que prometen fer-se ric amb inversions en criptomonedes (3Cat)

Fitxa tècnica:

Direcció i guió: Peter Porta

Producció executiva: Carles Brugueras, Marieke van den Bersselaar, Fabrice Estève

Ajudant de direcció: Chloé Atkinson

Direcció de fotografia: Jordi Esgleas, J.J. Guillermo, Oscar Roca Dacal

Edició: Aurora Sulli, Peter Porta

Música original: Baptiste Thiry

Direcció creativa: Sergi Pérez Rovira

 

"La trampa del clic" ("The Click Trap") és una producció de Polar Star Films i Yuzu Productions, en coproducció amb ARTE France i RTVE, amb la col·laboració de RTS, RTBF, DPG Mitjana, TeléQuébec, YLE i Al Asharq, i amb el suport de Media Creative Europe, CNC, ICEC i Procirep-Angoa.