Un cotxe elèctric carregant-se al carrer
Un cotxe elèctric carregant-se al carrer
Anàlisi

Europa es dona temps per reconvertir-se al cotxe elèctric mentre la Xina accelera

Les vendes han pujat un 25% aquest any, però la indústria demana a Brussel·les més marge i ajudes per adaptar-se
Francesc Serra
Cap d'Economia de 3CatInfo
4 min

A efectes pràctics, pot semblar poca cosa la decisió presa per Brussel·les de passar de prohibir la venda de cotxes de combustió a donar un cert marge perquè les marques puguin comptar amb motors de gasolina. Però l'economia i la política es mouen, també, per símbols.

I el pas enrere anunciat per la Comissió Europea arriba just quan a totes dues bandes de l'Atlàntic moltes veus qüestionen la transició cap a les energies verdes. "És una victòria tràgica per a la indústria aferrada al passat", diu Dominic Phinn, cap de Transport & Environment, mentre la patronal alemanya de les pimes admet que aquest "temps extra" només serà útil si la indústria ho aprofita per reconvertir-se.

El "pragmatisme" europeu

Brussel·les respon a la crida de grans grups com Volkswagen, BMW, Stellantis i d'altres, amb Alemanya i França al darrere. I ho fa, diu, per "pragmatisme". A partir del 2035, encara hi jugaran un paper els híbrids endollables, els híbrids "lleugers" i d'altres motors de combustió que ajuden a donar més autonomia a les bateries.

Per compensar aquesta màniga ampla, els fabricants hauran de fer servir acer "verd" produït a la Unió Europea. A més, si utilitzen carburants sintètics, biofuels i d'altres, s'ho podran "descomptar" de la seva quota de CO₂ i, per tant, tindran encara més marge per vendre cotxes amb motor de combustió.

L'elèctric guanya quota, però no prou

Aquest "pragmatisme" europeu respon als números. En el que portem del 2025, les vendes de cotxes elèctrics a la UE han pujat un 25%, sobretot a grans mercats com Alemanya (+39%) o Espanya (+89%).

Però la seva quota mercat global és encara en el 16%. Hi ha països disparats, com Dinamarca, Suècia, Finlàndia, els Països Baixos o Bèlgica, on més del 30% de les noves matriculacions són de cotxes elèctrics.

El problema, però, és que tot i millorar les vendes, els grans mercats i productors europeus (Alemanya, Espanya, França i Itàlia) encara no matriculen prou elèctrics. I en aquests països hi ha les fàbriques i els treballadors.

El "factor Xina"

A més, encara que lentament les vendes d'elèctrics vagin pujant, el que preocupa més al sector és que el desembarcament de cotxes xinesos, que ja s'estan consolidant al mercat europeu. Marques com BYD han vist com les seves vendes han pujat un 285% aquest any, malgrat els aranzels de la UE.

Les marques xineses competeixen en el segment de cotxes "assequibles" i en països com Espanya es beneficien de les ajudes a la compra. A tota la UE, ja superen en vendes els cotxes coreans, i cada cop s'acosten més als japonesos.

La indústria europea es troba havent d'afrontar una reconversió, la del cotxe elèctric, que pot acabar capitalitzant el seu competidor principal. I per pur vertigen ha pressionat per pitjar una mica el fre, encara que a la llarga pugui ser contraproduent.

Perquè si el consens és que el cotxe elèctric ha d'acabar sent la solució, el missatge que ara llança Brussel·les pot interpretar-se com un senyal en sentit contrari, tant per a fabricants com per als consumidors. En aquest sentit, el secretari general d'E-Mobility, Chris Heron, és clar: "Ens alentirem just quan som en una cursa global molt competitiva."

El futur del transport és elèctric: la qüestió és si Europa el construeix o el compra fora.

La Unió Europea pot aturar-se, repensar-s'ho o donar-se més temps per encarar la transició, però mentrestant, la Xina no dubta i mantindrà el peu a l'accelerador. Això vol dir consolidar el lideratge en innovació, la tecnologia i les aplicacions al voltant del cotxe elèctric.

Un concessionari de BYD a Nantes, França
Un concessionari de BYD a Nantes, França (Reuters / Stephane Mahe)

Un lideratge que, a la pràctica, ara ja té. Fins al punt que ja es planteja fabricar a Europa, com en el cas de la planta de Chery a Zona Franca, o bé la possible inversió de BYD en una planta europea.

La carta dels híbrids endollables

L'anunci de la Comissió Europea també amaga pistes de com pot configurar-se el mercat en un futur, perquè sembla donar llum verda al segment dels "endollables". Ara ja representen el 9% del mercat, i el missatge de Brussel·les sembla apuntar al fet que poden convertir-se en la fórmula preferida per la indústria per esquivar el límit del 2035.

De fet, el grup d'Els Verds al Parlament Europeu calcula que aquesta "clàusula" pot significar que, a la pràctica, una quarta part dels cotxes venuts l'any 2025 encara siguin endollables o incorporin alguna altra tecnologia amb motor de combustió.

Avui és notícia

Més sobre Automoció

Mostra-ho tot