Expedició en marxa per trobar el vaixell Endurance, enfonsat el 1915 a l'Antàrtida
Una expedició d'un centenar de persones viatja en el vaixell trencaglaç sud-africà Agulhas II cap al mar de Weddell, a l'Antàrtida, per intentar localitzar un altre vaixell, l'Endurance, enfonsat el 1915.
A l'Endurance, hi viatjava una altra expedició que tenia per objectiu travessar per primera vegada l'Antàrtida per terra, però no van arribar ni tan sols a la costa del continent.
El gel del mar de Weddell va bloquejar el vaixell, i els 28 tripulants, encapçalats per l'explorador britànic Ernest Shackleton, van viure sobre el gel durant 10 mesos fins que l'Endurance es va enfonsar.
Malgrat el fracàs, aquella expedició es recorda com una de les més èpiques de l'edat heroica de les expedicions antàrtiques perquè tothom va aconseguir salvar-se i tornar a casa.
A 3.000 metres de profunditat
L'expedició d'ara, anomenada Endurance 22, intenta localitzar el vaixell enfonsat, que és a uns 3.000 metres de profunditat en una àrea d'uns 11 per 22 quilòmetres del mar de Weddell:
Ho faran amb dos vehicles submarins de control remot connectats amb fibra òptica amb què esperen localitzar-lo, gravar-lo i escanejar-lo amb làsers de precisió per documentar-ne l'estat.
Declarat monument històric
Però els vehicles no podran tocar ni endur-se res del vaixell perquè està declarat monument històric, d'acord amb el Tractat de l'Antàrtida del 1959, que protegeix legalment el continent.
En previsió que el gel del mar de Weddell impedeixi a l'Agulhas II arribar fins on és l'Endurance, l'expedició s'ha endut dos helicòpters per executar un pla B.
Aquest pla comportaria volar fins una plataforma de gel prou gran i sòlida per muntar-hi un campament i fer-hi un forat per baixar els vehicles submarins al mar.
En total, tindran 15 dies per intentar-ho en una expedició que ha costat 10 milions de dòlars que ha pagat un mecenes anònim.
Segon intent
És la segona vegada que s'intenta localitzar l'Endurance: el 2019, una altra expedició amb el mateix vaixell va fracassar quan el vehicle submarí que es va fer servir llavors es va perdre.
La zona del naufragi, a l'est de la península Antàrtica, la va marcar el 1915 el capità de l'Endurance, el neozelandès Frank Worsley, amb uns mesuraments que es consideren molt fiables.
Tornada èpica el 1916
Després que el vaixell s'enfonsés, Shackleton, Worsley i els altres expedicionaris van aconseguir arribar amb els bots salvavides a l'illa Elefant, al capdamunt de la península Antàrtica.
A partir d'allà, i amb un dels bots, el James Caird, de 6 metres d'eslora, l'aventurer, el capità i 4 tripulants més van aconseguir viatjar 1.300 quilòmetres fins a l'illa de Geòrgia del Sud, a l'est de les Malvines.
Després van enviar vaixells per rescatar la resta de tripulants de l'Endurance, que van aconseguir sobreviure i tornar tots sans i estalvis, en una operació que va trigar mesos a completar-se.
Divulgar la gesta i investigar el canvi climàtic
Recordar i divulgar aquesta gesta és un dels objectius principals de l'Endurance 22, una expedició que han volgut comparar amb la que va localitzar el Titanic.
De tota manera, trobin el vaixell enfonsat o no, l'expedició també servirà per analitzar les alteracions que el canvi climàtic està provocant al gel del mar de Weddell.
