Facebook no convenç amb l'aposta de Meta i perd més de 200.000 milions d'euros en borsa
Aquesta ha estat una setmana per oblidar per a l'empresa de Mark Zuckerberg, que ha presentat els primers resultats sota el nou emblema de Meta i que s'han traduït en la patacada més gran mai vista a Wall Street.
Meta, propietària de Facebook, va perdre més d'una quarta part del seu valor en borsa, en poques hores. L'empresa va obrir la sessió de dijous amb una caiguda del 26,4%, que correspon a gairebé 230.000 milions de dòlars o més de 201.000 milions d'euros. Aquest divendres ha continuat en vermell i ha tancat amb una pèrdua del 0,28%.
El que ha perdut Meta equival a tot el valor en borsa que tenen Inditex, el Santander, el BBVA, Caixabank i el Sabadell, tots junts.
Facebook va passar a dir-se Meta l'octubre passat, en una declaració d'intencions per convertir-se en un espai virtual on les persones puguin interactuar de totes les formes possibles. El metavers era la gran aposta, però els inversors han quedat decebuts pels resultats del 2021 i les perspectives d'ingressos i usuaris de cara a aquest any.
Menys usuaris
El nombre d'usuaris de Facebook en els últims tres mesos de l'any era de 1.921 milions, xifra que suposa un increment anual del 5 per cent, però un descens respecte del trimestre anterior, que en tenia 1.930 milions, i menys del que esperaven els analistes. Per primera vegada, ha perdut usuaris únics.
Com a explicació, el fundador de l'empresa, Marck Zuckerberg, ha reconegut que en el món de les aplicacions ara hi ha més competència i els usuaris tenen moltes més opcions, com Tik Tok, que està creixent molt ràpidament.
Entre els problemes que s'ha trobat la companyia hi ha el canvi de software que va fer Apple perquè els usuaris puguin triar si volen o no que es monitoritzi la seva activitat. Això té influència en Facebook perquè li posa més difícil aconseguir dades i fer la publicitat més específica per a cadascú. Segons el director financer de Meta, David Wenher, aquest canvi fa que deixin d'ingressar uns 10.000 milions de dòlars.
Fa només quatre mesos, l'extreballadora de Facebook Frances Haugen va alertar sobre els perills per als menors, en una compareixença al Senat dels Estats Units. Però, més enllà d'això, el que realment preocupa en borsa és que Meta sigui més atractiva per a usuaris grans que per a les generacions que pugen.
"La pregunta que ens fem els inversors és si això serà passatger o serà una tendència a llarg termini. I això ja seria una gran preocupació", resumeix Philip Palumbo, cap d'inversions de Palumbo
Facebook espera facturar entre 27.000 i 29.000 milions de dòlars al primer trimestre d'aquest any, però les previsions dels experts eren més optimistes.
Altres tecnològiques
A Netflix li ha passat tres quarts del mateix aquest gener, amb una patacada forta a borsa perquè ha anunciat que preveuen que els subscriptors ja no creixin al ritme que ho feien fa un any.
"No crec que hagi tocat sostre, però el ritme de creixement de subscriptors no es pot sostenir", com diu Robert Casajuana, soci economista de SLM i professor d'ISEFI, l'Institut Superior d'Empresa i Finances.Amb tot, els principals gegants tecnològics han tancat el 2021 amb beneficis desorbitats, que van des dels 5.000 milions de dòlars que va guanyar Netflix fins als 76.000 milions de Google.
Van començar a disparar-se amb la pandèmia, però, ara, el principal índex tecnològic de Wall Street, el Nasdaq, s'ha començat a frenar, després de la pujada que va implicar la pandèmia i el confinament, enfront d'empreses tradicionals.
Hores després de la patacada de Facebook, Amazon s'ha enfilat a la borsa un 13,54%, després de duplicar els beneficis trimestrals, malgrat els problemes de subministrament i de treballadors que pugui tenir.
