Influencer en el món financer
Alguns experts alerten dels finfluencers que venen el concepte de "diners ràpids i fàcils"

Finfluencers, guanyar diners fàcils i ràpid: "No diuen cap mentida, però tampoc tota la veritat"

Les xarxes estan plenes de perfils de nois joves que expliquen com començar a invertir i com n'és, de fàcil, guanyar diners ràpids, però els experts alerten que s'ha de tenir cura per no perdre molts diners o patir un frau
La periodista Laia de la Riva mirant a càmera
Periodista d'Economia de 3CatInfo
4 min

Amb una simple recerca a Youtube trobem una llarga llista de vídeos --principalment d'homes joves-- explicant com invertir en borsa. Molts d'aquests vídeos estan fets per influencers que expliquen com fer-ho i com n'és de fàcil. Segons la professora d'economia de la UOC Elisabet Ruiz Dotras, aquests creadors de contingut sovint venen el concepte de "diners ràpids i fàcils. No diuen cap mentida, però tampoc acaben de dir tota la veritat".

Un missatge, però, molt llaminer per als més joves. La coach financera Marta Domingo explica que darrere de l'auge d'aquests vídeos hi ha la pèrdua de la cultura de l'esforç i creu que als joves "veient això, poc els sortiran les ganes de posar-se a treballar per un sou de 1.000, 1.200 euros", i afegeix que creu que "s'obrirà generacionalment un debat pel que fa a la cultura de l'esforç i com es guanyen els diners."

El ressò dels creadors de contingut

El fenomen se'l miren de prop els bancs tradicionals. I les entitats més noves, els bancs digitals, estan començant a col·laborar amb algun influencer per arribar a més públic. Núria Rocamora, consellera delegada de l'aplicació MyInvestor diu que "la irrupció dels influenciadors és un fenomen que qualsevol entitat financera i regulada mira i observa, ja que té dues cares."

Diuen que reconeixen "el seu potencial, democratitzen conceptes complexos, però, d'altra banda, hi ha una clara manca de regulació, en molts casos d'experiència o transparència i això és una preocupació real." Els vídeos sovint acaben publicitant cursos en línia, o algun altre tipus de productes d'aquests creadors.

La creadora de contingut i coach financera, Marta Domingo, també explica que en el seu cas, les xarxes li han servit per acostar-se a nous clients. Però també admet que li suposa una feina per estar al dia del que funciona a les xarxes. Domingo diu que "Instagram està constantment canviant l'algoritme" i cal reciclar-se "constantment pel que fa al màrqueting, en com comunicar en aquell moment a les xarxes". Per ella "Instagram és un aparador, com també tinc la web i també tinc tallers presencials".

L'aparició d'aplicacions que permeten invertir des del mòbil també ha col·laborat en l'èxit dels continguts financers entre els joves (iStock/ArtistGNDphotography)

Aplicacions per invertir, l'eina dels joves

De fet, l'èxit entre els joves també rau en l'aparició d'aplicacions que permeten fer aquestes operacions des de mòbil. Des de MyInvestor, Rocamora diu que "hi ha molts xiringuitos financers que prometen rendibilitats extraordinàries en molt poc temps i fan servir missatges poc realistes que poden acabar amb decepcions per part dels usuaris o pèrdues, o fraus fins i tot." En el seu cas tenen fitxa del Banc d'Espanya i estan registrats al Fons de Garantia de Dipòsits. Però asseguren que és important que per part dels usuaris tinguin una mínima educació financera.

Els reguladors intenten alertar

La irrupció dels anomenats finfluencers ha fet moure als organismes oficials. La Comissió Nacional de Mercats i Valors ha publicat una guia amb consells per invertir i fan referència a la figura dels creadors de continguts. El document diu que "hi ha un risc que la informació que transmeten no sigui adequada, ja que en molts casos no estan qualificats". Però per als experts és difícil que algú jove acabi anant a consultar el document, quan aquests influenciadors donen informació fàcil i a mà a qualsevol xarxa.

Per a la professora de la UOC començar a invertir és complicat. Ruitz Dotras diu que "per començar a invertir has de saber quines són les teves necessitats. I has de saber també quin ventall de productes pot haver-hi al mercat. I a partir d'aquí has de definir allò que et convé més a tu. I això significa que ha d'haver-hi un procés d'educació financera."

Els experts en finances alerten de la manca d'educació en la matèria que tenen els seus clients (Pexels/Keira Burton
)

Joves sense educació financera

I de fet, aquesta manca d'educació financera és també el que es troba la coach de finances Marta Domingo. El perfil dels seus clients són famílies amb dos sous relativament bons que tenen dificultats per organitzar l'economia domèstica. Domingo assegura que aquestes famílies "estan transmetent als fills que si no tens roba de marca no ets ningú". Assegura que ens trobem en un moment "molt complicat i perillós" per als joves perquè "el dia d'avui les generacions que tenen fills no tenen aquesta gestió econòmica i tampoc l'estan sabent transmetre als fills." Assegura que s'ha perdut la cultura de l'estalvi i preval tenir allò que es vol quan es vol encara que signifiqui comprar a crèdit.

I més enllà de les guies, hi ha consens a l'hora de demanar als reguladors que es posin a treballar per frenar la circulació de missatges llaminers de diners fàcils i ràpid que tenen els joves com a objectiu.

Avui és notícia

Més sobre Digital

Mostra-ho tot