Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
ES-Alert dana
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Catalunya al dia

Gent, bicis i patinets: conflicte dins el transport públic

Arran de la pandèmia ha crescut el nombre d'usuaris que pugen als trens i al metro amb aquests vehicles de mobilitat personal i que poden arribar a ser una molèstia per a la resta de viatgers per l'espai que ocupen

10/11/2022 - 13.31 Actualitzat 10/11/2022 - 13.30

Els responsables del transport públic urbà es plantegen reordenar l'ús de bicicletes i patinets per millorar la convivència entre tots els usuaris per la falta d'espai, sobretot a primera hora del matí, quan els vagons van més plens.

Tots ells reconeixen el problema i admeten que s'han de buscar solucions perquè l'ús de bicicletes i patinets serà cada cop més gran, tal com descriu el director d'Operacions de Ferrocarrils de la Generalitat, Oriol Juncadella.

"La demanda postcovid ha generat que molta més gent que abans de la pandèmia arribi a les estacions amb vehicles de mobilitat personal. Durant molts mesos, la gent s'ha mogut amb aquesta mena de vehicles i ara que han recuperat la utilització del transport públic volen pujar-hi les bicicletes o els patinets."

 

Què hi diu, la normativa?

La majoria de reglaments dels transports públics només fan referència a les bicicletes i no diuen res dels patinets, potser perquè són anteriors a la proliferació d'aquests vehicles.

A Rodalies, les bicicletes poden pujar als trens, gratuïtament, sense limitacions horàries, sempre que l'ocupació ho permeti. El personal pot vetar l'accés d'aquests vehicles quan els vagons estiguin plens. En el cas de les bicicletes plegables, estan considerades equipatge de mà i es poden transportar sempre que no facin nosa als altres passatgers.

Al Metro de Barcelona hi ha unes restriccions horàries: no es poden pujar bicicletes els dies feiners de 7 a 9.30 i de 17 a 20.30. Les plegables, si no molesten, no tenen aquestes limitacions i es poden transportar tot el dia.

Es permet pujar al transport públic amb vehicles de mobilitat personal, amb algunes limitacions (Catalunya Ràdio/Joan Garcia)

Al Tram no hi ha restriccions, excepte si molesten els altres usuaris, però s'han de situar a l'espai que tenen reservat.

Als Ferrocarrils de la Generalitat els usuaris poden pujar-hi la bicicleta cada dia. Però, segons l'ocupació, la companyia pot impedir-ho.

Als autobusos de TMB només s'hi poden pujar bicicletes degudament plegades. Les que no es poden plegar estan prohibides.

Què passa, en realitat?

La mobilitat ha recuperat els ritmes prepandèmics, però ara hi ha molts més usuaris que combinen el transport públic amb els seus vehicles de dues rodes, un nou hàbit també afavorit per la gratuïtat de Rodalies.

Alguns passatgers, sobretot la gent més gran, es queixen que les bicis i els patinets ocupen molt d'espai i provoquen topades quan, per exemple, els trens frenen.

En hores punta, les bicicletes poden fer nosa a altres usuaris (Catalunya Ràdio/Joan Garcia)

El director d'Operacions de Ferrocarrils de la Generalitat reconeix el problema i apel·la al sentit comú.

"La gent hauria d'entendre que intentar pujar al tren amb una bicicleta en hora punta és ocupar per a una sola persona l'espai de tres o quatre, i això des del punt de vista social no és acceptable."

En el cas dels patinets, la solució també és de sentit comú, però molt més fàcil, assenyala Lluís Alegre, director de l'Àrea de Mobilitat de l'ATM.

"El que és importantíssim és que els usuaris de patinet el pleguin. Hi ha molts que no ho fan, suposo que és per mandra, perquè és molt fàcil plegar-lo. Només que el pleguin i l'agafin bé, el patinet molesta molt menys."

 

Cal, doncs, una nova regulació?

Cal una reordenació, coincideixen tots els responsables.

En primer lloc, fomentar els aparcaments per a bicicletes, com el Bicibox o els Bicitancats, a prop de les estacions, perquè els usuaris deixin el seu vehicle amb garanties de seguretat abans d'agafar el tren, tal com proposen els diferents operadors.

Tot i això, el responsable de Mobilitat Sostenible de l'Àrea Metropolitana, Rossend Bosch, entén hi ha persones que necessiten pujar la bicicleta al tren.

"Hem de pensar que hi ha usuaris que fan servir la bicicleta tant en origen, és a dir des de casa seva fins a l'estació, com després, des de l'estació fins al lloc on treballa, per exemple, i que la torna a fer servir a l'altre extrem de la cadena. Això el força a portar la bicicleta amb ell."

Però també hi ha una altra opció, diu Bosch.

"L'altra manera és combinar-ho amb un servei de bicicleta pública. Tu podries tenir la teva bicicleta per anar de casa teva fins a l'estació i a l'arribar a Barcelona agafar el Bicing."

En aquest cas pot ser molt útil l'AMBici, el nou servei de bicicletes elèctriques compartides, compatible amb el Bicing, que s'implantarà a l'àrea metropolitana de Barcelona a partir de l'any que ve.

Els operadors admeten que cal evitar possibles conflictes quan els transports van molt plens (Catalunya Ràdio/Joan Garcia)

La convivència entre usuaris a peu i usuaris amb vehicles de mobilitat personal ha començat a generar conflictes, però els operadors consideren que encara no és un problema molt gros. I això és el que es vol evitar, assegura el director d'Operacions de Ferrocarrils de la Generalitat.

"Cal treballar per veure com regulem abans que es converteixi en un problema. Mentrestant, seguim apel·lant al civisme, que ens funciona raonablement bé, però som conscients que si la gent no segueix sent respectuosa amb els altres pot ser que en algun moment hi hagi algun conflicte que hauríem d'intentar evitar."

L'ús combinat de bicicletes o patinets amb transport públic ja és habitual a molts països del nostre entorn, per això els operadors creuen que cal analitzar com resolen la situació en altres ciutats.