Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Instagram sap que ataca l'autoestima d'una de cada tres adolescents i no ho vol fer públic

Facebook, propietària de l'aplicació, minimitza els problemes que recullen els seus estudis i es nega a fer públiques les dades a què ha tingut accés el Wall Street Journal

15/09/2021 - 16.42 Actualitzat 16/09/2021 - 21.33

Instagram és conscient dels efectes que aquesta xarxa social té en la salut mental del joves i adolescents, segons un estudi intern de Facebook, propietària de l'aplicació, a la qual ha tingut accés el Wall Street Journal (WSJ). 

"Instagram empitjora els problemes d'imatge corporal en una de cada tres adolescents" és una de les conclusions a què, segons el diari, han arribat els estudis interns que la companyia està fent des de fa 3 anys sobre els efectes en els usuaris.

En l'informe del 2019 ja es determinava que "Instagram pot canviar la manera com les dones es veuen i descriuen a si mateixes". El 2020 concretava que un 32% de noies van dir que "Instagram les feia sentir malament amb el seu cos" i feien culpable Instagram de l'augment de l'ansietat i la depressió.


Informes interns

El WSJ denuncia que a nivell intern la companyia admet que són la causa de problemes greus, però públicament els minimitza i posa èmfasi en els beneficis, com va fer el CEO Mark Zuckerberg el març passat al Congrés dels Estats Units. Zuckerberg va defensar la creació d'un Instagram per a infants menors de 13 anys davant de les crítiques dels congressistes. 

I és que Facebook es nega a fer públics aquests informes, que, segons el cap d'Intagram Adam Mosseri, "podrien tenir un impacte enorme", segons recull el diari. 

Facebook va respondre a la petició del Congrés amb evasives al·legant que són dades de la seva propietat i que s'obtenen resultats contradictoris. Però, sense l'accés als informes o a les dades internes de les plataformes, tampoc es pot fer un estudi extern creïble.

Segons el Journal, la xarxa social ingressa 100.000 milions de dòlars anuals. Més del 40% dels seus usuaris tenen 22 anys o menys, i 22 milions d'adolescents accedeixen a Instagram cada dia als Estats Units, mentre que a Facebook, on des de fa 10 anys disminueix el nombre de joves, en son només 5 milions. De mitjana, els adolescents dels Estats Units passen un 50% més de temps a Instagram que a Facebook.


Instagram, més nociva que altres xarxes

La investigació l'han desenvolupat treballadors de Facebook que durant 18 mesos han fet 5 presentacions de dades de seguiment sota el nom de "immersió profunda a la salut mentals dels adolescents".

Han determinat, segons publica el diari, que "alguns del problemes eren específics d'Intagram i no de les xarxes socials en general", sobretot pel que fa la gent que es compara i relaciona la seva vàlua amb l'atractiu personal, la riquesa o l'èxit. 

En comparació amb altres aplicacions com Tik Tok o Snapchat, Instagram se centra molt més en el cos i l'estil de vida. Les funcions que Instagram, en el seu informe de març del 2020,  identifica com a més perjudicials per als adolescents són les que caracteritzen la plataforma, que diu que "es retroalimenten per crear la tempesta perfecta":

"La tendència a compartir els millors moments, la pressió per semblar perfectes i l'efecte addictiu pot abocar els adolescents a un espiral cap a trastorns alimentaris, de tenir un cos saludable i la depressió". Afegeix que "els algoritmes aplicats a les fotos i els vídeos el pot portar a continguts perjudicials".

Una quarta part dels adolescents que van respondre als estudis d'Instagram van dir que "no se sentien prou bons", o atractius i que la sensació va començar per l'ús de l'aplicació que minava la seva confiança i la relació amb els amics. El adolescents haurien manifestat que "volien passar menys temps a l'aplicació, però no tenien prou autocontrol per fer-ho".

El 2012, Facebook va comprar Instagram per 1.000 milions de dòlars quan era una petita start-up amb 13 empleats que ja tenia molt èxit. L'empresa va veure Instagram com la millor aposta de creixement entre els joves i, a més de la publicació de fotos, va afegir filtres per millorar les imatges. Després van arribar els vídeos, eines per retocar les cares i continguts escollits per algoritmes, fins a convertir-se en una de les xarxes socials preferides pels adolescents.