"Klaus" opta als Bafta com a millor film d'animació d'un sector que es reivindica
"Klaus", de l'animador i guionista espanyol Sergio Pablos, optarà al premi a la millor pel·lícula d'animació als Premis Bafta de l'Acadèmia Britànica que tindran lloc aquest diumenge. A aquest guardó també aspiren "Frozen 2", "Granjaguedon: vuelve la oveja Shaun" i "Toy Story 4". A més, "Klaus" també aspira a rebre l'Oscar a la millor pel·lícula d'animació.
D'aquí una setmana sabrem si la producció espanyola "Klaus" s'endú aquest Oscar. Però només la nominació ja és un trampolí per a l'estudi madrileny Spa Studios, que ja arribarà a Los Angeles amb set premis Annies, els Oscars de l'animació, sota el braç i havent derrotat "Toy Story 4" i "Frozen 2".
Spa Studios, els creadors de la pel·lícula, han passat per Barcelona, on han participat en Idem International Animation Summit una trobada internacional d'animació que organitza l'escola barcelonina Idem i que posa en contacte alumnes i estudis d'arreu del món. Aquest any s'hi han reunit 35 estudis i més de 100 estudiants.
"Klaus" és, de fet, la primera pel·lícula sorgida de l'estudi de Sergio Pablos, després d'anys dedicat a crear i vendre a tercers històries d'èxit, com les de "Rio" o "Gru". Ara, han apostat per barrejar les tècniques actuals amb la tradició estètica de la factoria Disney.
Guillem Ramisa, supervisor de composició de "Klaus":
Hem barrejat 2D i 3D tota l'estona. La il·luminació 2D és una cosa molt estranya i poques vegades s'havia intentat fer amb més envergadura
Spa Studios i una trentena d'estudis de tot el món, entre els quals els creadors de Shreck, Dreamworks, han pescat, aquesta setmana, entre els nous talents de l'escola d'animació Idem.
Els alumnes també han rebut els consells d'un il·lustre com Raúl García, el primer animador espanyol que treballa a Disney. Consens en dues idees: falten diners per crear una indústria i de feina n'hi ha, però sobretot, a l'estranger.
Raúl García, animador:
El 70% dels estudiants se'n van a treballar a Europa i un 30% es queda a Espanya
Pierre Roca, director de l'Idem:
Falta un teixit industrial, falta una indústria en què tothom aposti per fer animació i munti un estudi amb productors que creguin en el producte animat.
Un producte animat autòcton que, després de "Chico i Rita" o "Tadeu Jones", ara viu un moment dolç amb exemples com "Buñuel en el laberinto de las tortugas".
De moment, amb "Klaus", qui pot presumir de l'aposta és Netflix, que ja es prepara així per a la guerra de l'animació amb la plataforma de "streaming" de Disney a partir d'aquest març.
Espanya, cinquè productor mundial en llargmetratges d'animació
L'animació espanyola va facturar 654 milions d'euros i va donar feina a 7.450 professionals digitals el 2017, segons dades de l'últim llibre blanc del sector, publicat per Diboos.
Aquesta publicació situa Espanya com a cinquè productor mundial i segon europeu en llargmetratges d'animació i destaca el seu potencial de creixement al voltant de 250 empreses que formen un teixit productiu que arriba a facturar mil milions.
La saga de Tadeo Jones va marcar una fita, però també han destacat, en els últims anys, altres produccions com "Mortadel·lo i Filemó", "Deep", "Atrapa la bandera" o "Planet 51".
