La contaminació de Barcelona, carrer a carrer: una eina pionera la pot predir amb antelació
Just al punt de la confluència de Balmes amb Provença de Barcelona, es detecta un alt nivell de contaminació, mentre que només al carrer del costat, a Enric Granados amb Provença, els nivells són tan baixos que el sistema pinta el punt de color verd. Mai s'havia pogut detectar la contaminació amb tant de detall.
És el sistema dissenyat per l'equip de Serveis del Sistema Terrestre del Barcelona Supercomputing Center, que és capaç de definir el nivell de cada contaminant amb una precisió de cada 20 metres, i hora per hora. El sistema està enfocat en la ciutat de Barcelona, tot i que també engloba zones d'altres municipis com l'Hospitalet de Llobregat o Badalona. De cara al futur, s'està treballant per replicar la metodologia a altres ciutats.
Aquesta eina pionera s'ha dissenyat gràcies al superordinador Mare Nostrum 5, creuant infinitat de dades com el nombre de vehicles que passen per un punt, la meteorologia concreta, la configuració de la ciutat o l'alçada dels edificis, entre moltes altres.
Si fins ara la contaminació la mesuraven estacions estàtiques que només podien reflectir quins contaminants i en quina quantitat hi havia en el punt concret on ho captaven, ara es pot fer amb una precisió extrema.
Albert Soret és el líder del grup de Serveis del Sistema Terrestre del BSC que ha aconseguit crear el sistema, batejat com a Caliope, que es pot consultar en obert per posar a l'abast de tothom la informació a Caliope.bsc.es.
Fins ara només ens basàvem en les observacions reals, limitades, que feien les estacions, que no es poden posar a tot arreu. Però la directiva europea de qualitat de l'aire demana molta més eficiència a l'hora de reduir la contaminació, i ho hem de fer el 2030.
A partir d'ara es podrà fer un pronòstic de la contaminació, com es fa amb el temps
Però un dels elements que fa que Caliope sigui únic és que pot predir quina contaminació hi haurà amb un o dos dies d'antelació, un pronòstic com el que fan els meteoròlegs amb la previsió del temps, però amb la contaminació, que a més diferencia entre diversos contaminants com poden ser les partícules o el diòxid de nitrogen.
És una mica com la previsió del temps que feu als telenotícies. Però els meteoròlegs treballen amb previsions només amb elements com el vent, la temperatura, etc... Nosaltres treballem amb la meteorologia i estudiem com reaccionen químicament les emissions que provoquen els cotxes. Hi creuem dades del nombre de vehicles que passen per cada punt, i fins i tot quin tipus de motor tenen, si són elèctrics, dièsel...
Saber si demà o demà passat hi haurà un episodi de contaminació en un punt concret pot ser primordial per a la salut de persones sensibles, com la gent gran o amb problemes respiratoris. Però a més, serveix per saber d'avançada si una mesura proposada serà prou eficaç o no.
Dissenyar les ciutats del futur
És un laboratori on testegem les mesures. Què passarà si reduïm els cotxes en un carrer? Què passa si hi activem una zona de baixes emissions? I si fem un carrer de vianants? Així podem dissenyar la ciutat del futur.
Sonsoles Letang, directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya, veu aquesta eina clau per poder arribar als estàndards de qualitat de l'aire que demana Europa abans del 2030:
És la solució! La directiva europea de qualitat de l'aire és molt ambiciosa. I això ens permet saber si les actuacions que pensem que hem d'aplicar funcionaran.
La Generalitat aposta per aquest sistema i ja té previst que l'ampliarà a tot Catalunya.
