La disculpa del TSJC pel centenar de faltes en la interlocutòria del 25% de castellà
El president de la sala contenciosa del TSJC ha demanat "sinceres disculpes" pel text ple d'errades en què ordena aplicar el 25% de castellà a totes les aules catalanes.
Segons les disculpes, les més de 130 errades ortogràfiques i gramaticals que hi ha en les 15 pàgines de la resolució són "conseqüència d'un molt desafortunat error humà en l'intercanvi d'esborranys de treball".
Crec que això ho ha fet un traductor automàtic. Si no, aquesta persona és la demostració de per què cal potenciar l'ús del català. Hi ha moltes coses incomprensibles.
El grup liderat per Junyent serà l'encarregat de fer una nova proposta perquè Educació respongui l'embat judicial contra la immersió. De moment, el conseller ha anunciat que pensen recórrer la resolució publicada aquest dilluns.
Quina és la realitat del català en escoles i instituts?
Un informe del Consell Superior d'Avaluació ja alertava fa uns mesos que l'ús del català a l'aula que fan els joves en acabar l'etapa obligatòria ha caigut de manera pronunciada. Un exemple: el 2006, 7 de cada 10 alumnes de 4t de l'ESO feia les activitats de grup en català, i 15 anys més tard aquesta proporció s'ha reduït a 2 de cada 10.
Més recentment el síndic de greuges també alertava que entre l'alumnat de 5è de primària i 3r de l'ESO el castellà és predominant en la majoria d'àmbits: amb els amics, en l'ús de les xarxes, en el consum d'audiovisual, entre altres.
L'ús del català només és superior a l'aula i al menjador escolar --en aquest cas només a primària--. De l'informe també se'n desprèn que 17.000 alumnes, el 21% dels enquestats, no tenen cap contacte amb el català fora de l'escola.
