"La gran onada": l'eclosió del talent femení al cinema català
Directores, guionistes, productores, muntadores o directores d'art i de fotografia com Carla Simón, Elena Martín, Neus Ballús, Clara Roquet, Ana Pfaff, Valérie Delpierre o Mónica Bernuy, i referents com Mar Coll, que va obrir les portes, al principi, a les futures directores. La targeta de presentació d'aquesta generació és llarga: Os d'Or al Festival de Berlín per "Alcarràs", millor pel·lícula europea a la Quinzena de Cineastes de Canes per "Creatura", una llista extensa de premis Gaudí i Goya, i la distribució i projecció en festivals de les seves pel·lícules, a països com França, Alemanya i Anglaterra.
L'equip del "30 minuts" ha entrevistat les directores Carla Simón, Mar Coll i Elena Martín Gimeno; els productors Valérie Delpierre i Tono Folguera; la muntadores Ana Pfaff; i el cofundador de Filmin, Jaume Ripoll. El reportatge viatja a Montpeller, al Festival Cinemed, on cataloguen les directores com la nouvelle vague catalane. També segueix J. A. Bayona al Festival de Sitges i s'endinsa en el dia a dia de les escoles de cinema.
Sense l'ecosistema adequat, aquest talent femení no hagués sobresortit tant com ara. Han tingut un paper clau centres com l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya, l'ESCAC, o el Màster de Cinema i els Estudis d'Audiovisuals de la Universitat Pompeu Fabra. Les han format i han produït els seus primers llargmetratges.
També ha estat clau el paper de col·lectius com Dones Visuals, que han lluitat per obtenir la paritat a la indústria, inspirant-se en el model suec. Es van fixar en una dada: el 64% de les alumnes dels estudis d'audiovisuals eren dones. En canvi, després, quan entraven al mercat laboral, només un 22% eren directores, un 19% caps de so o un 15% directores de fotografia. Les seves reivindicacions s'han traduït en mesures concretes i, en pocs anys, la situació s'ha anat revertint, però encara queda lluny l'equilibri de gèneres.
I, finalment, també hi han tingut un paper clau les ajudes públiques, el suport institucional, les plataformes privades com Filmin o les televisions públiques com TV3, que han participat a les pel·lícules per fer front a les dificultats del mercat.
Fitxa tècnica:
Un reportatge de: Genís Cormand i Cari Pardo Luzzy
Imatge i muntatge: Txus Navarro
Producció: Míriam Mendoza