La Síndica de Barcelona demana més garanties abans de desnonar una sepultura i traslladar les restes a un ossari comú
ACN Barcelona.-La Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha demanat a l'ajuntament un procés amb més garanties per la ciutadania abans de desnonar una sepultura i traslladar els ossos a un ossari comú. La síndica ha analitzat el cas d'una família a la qual Cementiris de Barcelona va buidar el nínxol per impagament de la taxa, sense que el titular fos conscient del deute i que tampoc havia rebut cap notificació. A través d'un comunicat difós aquest divendres, Vilà ha recomanat als serveis jurídics municipals que estudiïn la incorporació a l'Ordenança de cementiris d'un procediment amb més garanties per a la persona interessada abans de declarar la caducitat o extinció d'un dret funerari.
"Portar les despulles d'una persona, sense coneixement de la família, a un ossari comú, d'on les restes no es poden recuperar, pot produir danys morals i pot ser mereixedor d'una indemnització econòmica", ha argumentat Vilà.La síndica també ha proposat que en aquests processos s'apliqui un protocol de notificació superior per tal d'assegurar que la persona titular és coneixedora del procés i de les seves conseqüències. La defensora proposa habilitar un espai intermedi on es puguin dipositar les despulles identificades durant un temps determinat abans de traslladar-les a l'ossari comú.Com que aquest cas no és únic, Vilà demanarà a Cementiris de Barcelona el nombre de sepultures desnonades els darrers anys a la ciutat amb constància de què la família no ha rebut la notificació.El cas analitzat per la Síndica es remunta al 3 de novembre, quan va rebre la queixa d'un ciutadà que acabava d'anar al Cementiri de Collserola, coincidint amb el dia de Tots Sants, i es va trobar el nínxol del seu sogre buit. S'havia desnonat el nínxol, les restes havien estat traslladades a l'ossari comú, d'on no es poden recuperar, i s'havien destruït la resta d'elements físics de la sepultura.Davant d'aquesta situació, la família va demanar una explicació a Cementiris de Barcelona i se li va comunicar que, des del 2011, constava com a impagada la corresponent taxa, d'uns 60 euros anuals. La família reconeix l'existència del deute, però assegura que no n'era conscient. El 2011 va realitzar un canvi d'entitat bancària. La nova entitat s'havia de fer càrrec de domiciliar tots els rebuts, però no ho va fer amb el de Cementiris.Segons la família, en cap moment va rebre una notificació d'impagament, tot i estar correctament identificada l'adreça de la persona titular del nínxol, ni cap notificació sobre la pèrdua del dret funerari, la qual cosa es traduïa amb què el nínxol es buidaria i les restes es portarien a l'ossari comú. Per la seva banda, Cementiris de Barcelona manté que a l'octubre i al novembre del 2014, es va intentar la notificació al domicili de la persona interessada per informar-la sobre l'impagament i de les conseqüències que això tenia.