La targeta d'embarcament dona dret a compensació per retard en un vol, diu el TJUE
Amb una targeta d'embarcament n'hi ha prou per demostrar una reserva confirmada en un vol, segons ha dictaminat aquest dijous el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, el TJUE, arran de la negativa d'una aerolínia a compensar uns passatgers per un retard de 22 hores del seu vol.
La companyia argumentava que no tenien una reserva confirmada i pagada per al vol en qüestió, perquè havien comprat el bitllet a través de tercers.
La resolució reconeix el dret dels viatgers a rebre una compensació per un gran retard en un vol, encara que la compra dels bitllets l'hagi fet un tercer en el seu nom. Els jutges adverteixen que el fet que sigui un tercer qui hagi pagat un viatge combinat que inclou un vol no exclou el dret del passatger a una compensació en cas de gran retard.
Què al·legava l'aerolínia
El cas plantejat al TJUE és el de dues persones que van fer un viatge combinat contractat entre una empresa, en nom dels passatgers, i un operador turístic. L'empresa havia adquirit els vols a un operador turístic que, al seu torn, els havia comprat a una companyia aèria.
Afectats per un retard de més de 22 hores en un vol de Tenerife a Varsòvia, els dos viatgers en qüestió van reclamar una compensació a l'aerolínia.
La companyia es va negar a pagar-la perquè considerava que amb les còpies de les targetes d'embarcament no n'hi havia prou per provar que els viatgers tinguessin una reserva confirmada i pagada per a aquest vol.
A més, l'aerolínia va valorar que el viatge combinat el va pagar una empresa en condicions preferents, per la qual cosa considera que van viatjar gratuïtament o amb un bitllet a preu reduït, i això exclou el seu dret a compensació.
La sentència: dret a ser compensats pel retard
El jutge polonès davant el qual van acudir els passatgers es va dirigir al Tribunal de Justícia perquè aclarís si els passatgers tenien dret a ser compensats, i el tribunal europeu ha dit que sí.
L'alt tribunal aclareix que la targeta d'embarcament pot demostrar que els passatgers tenien una reserva acceptada i registrada. Excepte en situacions extraordinàries, prova que els passatgers es van presentar a facturació i que tenien una reserva confirmada.
D'altra banda, el TJUE afirma que no es pot considerar que viatgessin "gratuïtament o amb un bitllet a preu reduït" perquè aquesta excepció al dret de compensació només s'aplica quan és la mateixa aerolínia qui permet aquesta possibilitat. I en qualsevol cas, ha precisat el tribunal, és l'aerolínia qui ha de demostrar, segons les modalitats previstes pel dret nacional, que un passatger ha viatjat gratuïtament o amb un bitllet a preu reduït.
Per tant, conclou que els passatgers tenen dret a compensació encara que una empresa tercera pagués els vols a un operador turístic que, al seu torn, els va adquirir a la companyia aèria "d'acord amb les condicions del mercat".
