Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Oficines Correus Extremadura
B9 de Badalona
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
Vila-real Barça
Girona Atlètic de Madrid
Brahim Díaz Marroc

La taula de Nissan vol resituar Silence a la Zona Franca i oferir Montcada al hub

La planta de Sant Andreu de la Barca on havia d'anar al hub queda fora del procés perquè el propietari ha rebut ofertes pel solar

21/01/2022 - 23.09 Actualitzat 21/01/2022 - 23.09

La reindustrialització de Nissan avança, però amb polèmica. Aquest divendres, en una reunió de la taula de reindustrialització, s'ha decidit que el hub de descarbonització liderat per QEV i Btech que ha de substituir Nissan necessitaria també ocupar la planta de Montcada i Reixac. El centre d'estampació del Vallès Occidental, fins ara, s'havia ofert al fabricant de motos Silence.

Al fabricant de motos elèctriques, se li ha ofert com a alternativa entrar als terrenys de la Zona Franca. De moment, la companyia és reticent, i podria perillar la seva continuïtat en el procés si no s'arriba a una entesa.

Aquests canvis s'han proposat després que el propietari de la planta de Sant Andreu de la Barca, on la taula volia que anés el hub, li fessin una oferta millor, i ha decidit donar-hi un altre ús.

Silence ha assegurat en una carta que només està interessat en Montcada, ja que té pressa per començar a fabricar i es tracta d'una inversió que ja tenien molt avançada amb la taula, segons han explicat Miguel Ruiz, secretari general de Sigen-Usoc a Nissan.

"Jo crec que és un error. Jo crec que realment el projecte de Silence pot encaixar perfectament aquí. Hi ha espai per fer-ho. Les administracions no han posat cap projecte industrial. No han aconseguit cap projecte industrial que vingui a reindustrialitzar. I el que li demanem és el suport."

També a Sant Andreu estaven molt avançades les negociacions perquè el "hub" de descarbonització hi instal·lés bastidors i un centre de pintura dels vehicles. El propietari del terreny fa aproximadament un mes va comunicar que volia reestructurar les naus. Ara, la taula proposa que el hub traslladi els actius previstos per a Sant Andreu a Montcada.

El hub de descarbonització a Zona Franca és el candidat a ocupar gran part de les instal·lacions, utilitzant les dues línies productives de Nissan per fer cotxes elèctrics.

Davant de Nissan, Miguel Ruiz, secretari del comitè d'empresa, es dirigeix als treballadors (ACN Aina Martí)


El repartiment dels terrenys de la Zona Franca

A la Zona Franca s'ha reservat un 20% del terreny per a projectes relacionats amb la investigació i també amb la logística. El projecte logístic ocuparia aproximadament 100.000 metres quadrats amb un centre de tres plantes on ara hi ha el pàrquing elevat i les pistes. D'aquesta manera, "no s'ocuparia terreny industrial", remarca Ruiz.

Algunes de les empreses que estan parlant amb el hub per fer aquesta funció logística és l'australiana Goodman, que havia presentat un macroprojecte per reindustrialitzar tot l'espai disponible a Zona Franca. La mesa ha proposat que aquesta empresa logística es comprometi a fer inversions en les instal·lacions o renovar la flota de vehicles amb els models del hub.

Avança lentament

Les negociacions per al repartiment dels espais són complexes i avancen lentament, assegura Miguel Ruiz, del comitè d'empresa de Nissan.

"No podem dir que està fet perquè no ho està, però cada vegada s'aclareix més. El hub necessitava aterrar i el fet que hagin buscat viabilitat en logística que no ocupa espai és important. Anem avançant, podríem anar més de pressa, però és un procés molt complex i cal avançar amb seguretat."

El responsable de les Operacions Industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, afegeix que "ha arribat el moment de prendre les decisions finals per no allargar més el procés".

Per la seva banda, el secretari general d'Indústria del Ministeri, Raül Blanco, ha dit que "cal tancar escenaris i acords les properes setmanes".

La directora general d'Indústria del govern, Natàlia Mas, ha assegurat que "el treball de reindustrialització avança cap a la generació d'ocupació global i alhora buscant que els projectes complementaris puguin crear sinergies amb el hub".

La fase final de la negociació s'allargarà fins al mes de març, quan s'hauran de tancar les condicions dels actius de Nissan, les contractacions dels treballadors i el volum d'ajuts públics.