L'agost amb la gasolina més barata des del 2021: seguiran baixant els preus dels carburants?

El preu de la matèria primera del combustible, el petroli, es manté baix, fet que possibilita l'abaratiment de la benzina
Alan Ruiz Terol
Periodista de Política de 3CatInfo
3 min

Tot i que el preu del gasoil i la benzina sol enfilar-se a l'estiu, empès per l'augment de la demanda per les vacances, el cost dels carburants a principis d'agost és el més barat dels últims quatre anys.

El dia 1 d'agost, el cost mitjà del litre de benzina no arribava a l'euro i mig, mentre que el de gasoil superava per poc l'euro quaranta. Són les xifres més baixes des del 2021, quan eren entre 7 i 15 cèntims més barats. El 2022, en canvi, el litre de carburant era uns 40 cèntims més car que ara.

Les oscil·lacions en el cost dels combustibles s'expliquen, en part, pels alts i baixos en el preu de la seva principal matèria primera: el petroli.

Actualment, el barril de Brent, que és el que marca el preu als mercats europeus, cotitza a uns 66 dòlars.

Durant la pandèmia, el seu valor es va desplomar per l'aturada de l'economia mundial i va assolir uns mínims de 26 dòlars per barril. Encara va ser més gran la caiguda del barril dels Estats Units, que va arribar a situar-se per sota dels zero dòlars.

El 2022, en canvi, es va disparar fins a superar els 115 dòlars, a causa de la invasió russa d'Ucraïna, una pujada que va portar el govern espanyol a aprovar ajuts de 20 cèntims per litre.

El professor d'Economia de la Universitat Autònoma de Barcelona Jordi Perdiguero explica que "venim d'uns preus molt alts del petroli, que es van traduir en uns preus molt alts dels carburants". Ara els preus estan "més baixos" i "s'ha mantingut relativament estables" en els últims anys.

El preu del petroli, a la baixa

Pel que fa als pròxims mesos, la previsió és un augment de la producció de cru. El president dels Estats Units, Donald Trump, ha revocat les restriccions que el seu predecessor, Joe Biden, va imposar en les perforacions per extreure gas i petroli en terrenys federals, que buscaven reduir emissions i combatre l'emergència climàtica.

L'Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) també obrirà l'aixeta, segons va acordar el 3 d'agost. El càrtel, liderat per l'Aràbia Saudita, augmentarà la seva producció a partir del setembre.

L'increment de l'oferta de cru al mercat hauria de donar com a resultat una davallada del preu del petroli. "El normal seria que el preu del petroli anés a la baixa, i que aquesta davallada del preu del petroli s'acabés traslladant als preus dels carburants a les estacions de servei", explica Perdiguero.


Quan s'abaratirà la benzina?

Ara bé, la rebaixa pot tardar a arribar a les benzineres. Aquest és un fenomen que els economistes han estudiat durant anys, i que expliquen amb l'anomenada metàfora d'"el coet i la ploma".

"És a dir, apujo els preus com un coet quan puja el petroli, però la davallada dels preus de l'estació de servei quan el petroli baixa el faig com una ploma, ho faig molt a poc a poc. D'aquesta manera, el que aconsegueixo és guanyar més diners", diu Perdiguero.

Aquesta tendència és més freqüent en les benzineres controlades per les grans companyies petrolieres, propietàries de prop de la meitat de les gasolineres a Espanya, ja que tenen menys incentius per ser el màxim de competitives.

Un factor que sí que contribueix a fer baixar el cost dels carburants és la competència. És a dir, que al costat d'una benzinera n'hi hagi una altra.

Un exemple és l'Hospitalet de Llobregat: és un dels municipis amb més benzineres per metre quadrat de l'Estat i una de les xarxes més competitives, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Economia

Mostra-ho tot