L'Ajuntament del Prat reclama fer una auditoria al delta sobre les compensacions de la darrera ampliació de l'aeroport
ACN El Prat de Llobregat.-L'Ajuntament del Prat de Llobregat reclama al Govern, l'Estat i la Comissió Europea que facin una auditoria mediambiental sobre les compensacions de l'espai natural acordades per l'ampliació de l'aeroport d'ara fa 20 anys. El consistori insisteix que s'han incomplert diverses mesures sobre el sistema hidrològic, la restauració d'hàbitats i la creació de corredors, i avisa que ara caldrien noves accions compensatòries. "Tenim un pacient a l'UCI que ha de passar a planta amb mesures urgents", defensen des del Prat. Al mateix temps, l'Ajuntament creu que Aena i Puertos del Estado haurien d'aportar diners per protegir l'espai natural degut a les afectacions "òbvies" que tenen tant l'aeroport com el port.
Dues dècades més tard de la construcció de la T1 i en ple debat sobre una nova ampliació, l'Ajuntament del Prat vol conèixer "amb exactitud" quina és la situació actual del delta i avaluar l'impacte que hi ha tingut les dues grans infraestructures més properes. Així ho ha manifestat el consistori aquest dilluns en una visita de la premsa al delta del Llobregat, des d'on ha recordat que ara fa vuit mesos la Comissió Europea va retreure a la Generalitat i l'Estat una manca d'actuació per compensar l'impacte de l'ampliació de l'aeroport d'ara fa 20 anys.Amb l'auditoria mebiambiental reclamada pel consistori, la intenció és posar negre sobre blanc quina és la situació de l'espai natural, ja que assegura que hi ha nombrosos incompliments. Per exemple, a l'hora de protegir les masses d'aigua, ja que ha recordat que hi ha pendent de construir un tub des de l'antiga platja de la Ricarda per fer aportacions cap a les llacunes. En el cas concret de la llacuna de la Ricarda, el consistori ha avisat que l'incompliment de compensacions ha fet empitjorar considerablement la qualitat de l'aigua d'aquest indret.També han assegurat que hi ha feina pendent en la creació de zones humides a canvi de l'impacte de l'ampliació de l'aeroport: es van eliminar 40 hectàrees però només se n'ha creat una. Unes critiques a les quals el consistori hi suma els retrets per la falta de restauració d'espais abandonats, com l'antic camp de golf. "Necessitem recuperar els espais i cal fer-ho de forma heterogènia perquè, si no, la connexió entre ells no funciona i acabaran desapareixent les diferents espècies del delta", ha avisat el Catedràtic Emèrit d'Ecologia de la UB Narcís Prat.Una altra de les queixes del consistori és la manca d'actuació per conservar els diferents hàbitats naturals de les espècies que del delta, així com l'absència de corredors biològics. Ha posat com a exemple la necessitat d'enllaçar el Remolar i la Ricarda "per crear un eix de continuïtat". L'Ajuntament ha recordat que la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) del 2002 preveia completar un corredor de prop de 90 hectàrees.El consistori ha assenyalat tots incompliments en base a les conclusions de diversos dictàmens encarregats l'últim any a múltiples entitats i organismes experts en l'entorn del delta del Llobregat, tant des del vessant ecològic com també pel que fa a l'operativitat de l'aeroport. Amb aquests informes, el municipi considera acreditat l'incompliment de diverses DIAs, fet que demana revertir. Alhora, el mateix document de conclusions adverteix que calen noves mesures per evitar danys futurs a l'espai natural."El delta del Llobregat és un indret extraordinari perquè està situat en un lloc molt dens, però ara mateix és un pacient molt tocat que ha hagut d'ingressar a la UCI", ha assenyalat el director d'Acció Ambiental de l'Ajuntament, Joan Herrera, que ha demanat a la Generalitat que actuï de forma imminent "per poder passar el pacient a planta". En aquest sentit, ha reclamat l'aprovació del Pla Especial de Protecció del Delta, eternament reivindicat per definir usos presents i futurs, alhora que ha instat a Aena a complir la seva part dels acords de compensació pendents.Herrera ha demanat a les dues parts que col·laborin amb el finançament del Consorci per a la Protecció i Gestió dels Espais Naturals del Delta del Llobregat, tot lamentant que aquest ens compta amb un pressupost "ridícul" de 500.000 euros. Continuant la metàfora mèdica, Herrera ha desitjat una "sortida de l'hospital del pacient" i ha assegurat que, per aconseguir-ho, cal acordar mesures per garantir les aportacions d'aigua suficients a les llacunes "i que tot l'espai natural es posi en valor".En aquesta línia, l'Ajuntament no només ha assenyalat la falta de finançament per part dels governs espanyols i català, sinó que també ha demanat la implicació de les empreses públiques Aena i Puertos del Estado. Herrera els ha situat com les infraestructures emissores d'efecte hivernacle més grans de l'àrea metropolitana i ha assegurat que "haurien de posar recursos" per impulsar la recuperació del delta.A banda de voler demanar una auditoria mediambiental, el consistori considera que els informes rebuts els darrers mesos reforcen el veto a una nova ampliació de l'aeroport "perquè no hi ha suficient interès públic acreditat, existeixen alternatives per garantir la mobilitat i l'espai natural és insubstituïble".
