L'audiovisual i el repte de formar personal davant d'una tecnologia que avança a tota màquina
Les companyies audiovisuals s'han tornat cada vegada més tecnològiques. I quan la tecnologia avança a la velocitat de la llum, de vegades els treballadors del sector no estan preparats.
Una de les empreses que s'hi ha trobat és la catalana Nsign, que es dedica a la cartelleria digital des de fa més de 15 anys. El seu fundador, Toni Viñolas, assegura que han format "moltíssima gent" perquè "el perfil que arriba coneix o coneix molt bé tècnicament la part audiovisual, però no coneix tan bé la part més empresarial, més corporativa, i se'ls ha de formar".
L'empresa fa missatges personalitzats que es controlen des d'una aplicació, i la fira ISE que hi ha aquests dies a Barcelona és per a ells un gran aparador per contactar amb possibles clients i socis d'arreu del món. De fet, el congrés els ha guardonat amb els Digital Sgnage Awards per la seva innovació en software de contingut.
Recerca de talent a les universitats
Des de la Generalitat admeten el decalatge, però afirmen que cal posar de relleu la feina que s'està fent des de les universitats. El conseller delegat d'Acció, Jaume Baró, afirma que els estudiants de graus relacionats amb l'audiovisual a Catalunya representa el 25% de tots els estudiants dels graus i postgraus de l'audiovisual a Espanya. "Això què vol dir? Que tenim una generació de talent", remarca.
Un discurs que comparteix el Clúster Audiovisual de Catalunya. El seu president, Miquel Rutllat, assegura que "el que s'estan trobant les empreses és que en un primer moment poden no trobar els perfils professionals que busquen, però sí que tenim realment una capacitat com a indústria a través de les nostres universitats d'atreure nous talents que es reciclen professionalment molt de pressa".
Jaume Baró, però, també afegeix que el gran repte és per a les empreses més veteranes, que hauran de posar-se al dia amb les tecnologies que vagin apareixent.
Reciclatge de perfils amb experiència
En estudis amb un fort vessant creatiu com blint.studio asseguren que justament els perfils més experimentats són els que han d'acabar formant des de l'empresa.
Marc Colomines, fundador d'aquest estudi, explica que "tot és molt nou, i moltes vegades et trobes que gent amb molta experiència de molts anys en el sector no coneixen justament la tecnologia que estàs fent servir. Aleshores, tant sí com no, els has de formar quan arriben aquí".
Sector en auge a Catalunya
Pel que fa a les xifres, el sector a Catalunya creix ràpidament. El 2023 hi havia 4.161 empreses que s'hi dedicaven. Això suposa una facturació de 8.636 milions, un 14,1% més que l'any anterior. I també creix el nombre de persones que hi treballen. En concret, el 2023 eren 41.866, un augment del 12,6% en comparació amb el 2022.
Les empreses asseguren que l'arribada de l'ISE ara fa cinc anys ha tingut a veure amb aquest creixement. Des de l'organització del saló, s'ha volgut remarcar sempre la voluntat de deixar un llegat a la ciutat.
Algunes empreses estrangeres han obert oficina aquí, però ara volen anar més enllà. L'ISE ja està desenvolupant un curs per formar professionals del sector i, d'aquesta manera, refermar el seu arrelament a Barcelona.
