Mobles de cap per avall al pavelló Mies van der Rohe: acció efímera de l'arquitecte Xevi Bayona
L'arquitecte Xevi Bayona presenta "La Padrina i les pertinences de la domesticitat", una mostra que es pot veure al pavelló Mies van der Rohe, situat a la muntanya de Montjuïc, a Barcelona, i on exposa mobiliari d'una altra època per fer reflexionar sobre l'ús de l'arquitectura.
L'artista olotí ha triat aquest títol perquè la seva padrina va néixer el 1927, quan l'arquitecte, que va ser director de la Bauhaus, dissenyava el pavelló alemany per a l'exposició de Barcelona del 1929.
La instal·lació ocupa l'edifici amb els objectes reals de la casa d'una àvia d'Olot, penjats del sostre, per accentuar el contrast amb l'espai minimalista i nu del pavelló.
Bayona s'ha basat en la perfecta simetria vertical de l'edifici per reflexionar sobre l'espai amb metàfores visuals que parlen de la vida i la mort, o el cel i la terra.
Posem-ho tot al sostre i expliquem un altre món que parla de la terra i el cel, d'allò que és diví i allò que és mundà... El que passa a dalt, passa a baix. El que passa ara, i el que ha passat o passarà. Els vius i els morts... Hi ha moltes simetries, moltes lectures que ens permet el fet de posar les coses de cap per avall.
La creació d'una llar
La referència a la domesticitat vol assenyalar que l'arquitectura només esdevé espai habitable quan les persones l'omplen de mobles i objectes personals.
"Els arquitectes no podem fer llars: fem cases. La llar, la fa l'habitant, la persona que ocupa aquell espai físicament i emocionalment amb els seus mobles i pertinences. Objectes que fan que aquella persona se senti en una llar, perquè porten la seva ànima", assegura.
Això sí, Bayona i el seu equip se les van haver d'empescar per clavar els mobles de la padrina sense fer malbé el sostre d'un edifici protegit.
"Fa mig any que treballem en això: Com ho penjarem? Com es farà? En aquesta llosa de formigó vam demanar i ens van deixar fer uns forats que després retirarem, 123 forats! Gràcies a això, vam poder fer unes escenografies amb unes catifes collades al sostre, a partir de les quals teníem tots els ginys per poder penjar les coses a l'inrevés", explica.
La Fundació Mies van der Rohe demana als visitants de la instal·lació que, quan pengin les fotos a les xarxes socials, les girin 180 graus per subratllar l'estrany realisme aconseguit gràcies a la simetria de l'edifici.
La intervenció de Xevi Bayona a l'espai Mies van der Rohe es podrà visitar fins al 17 d'agost.