Cerdán cas Koldo
Errejón Elisa Mouliaá
Nick Reiner cadena perpètua
Guàrdia Civil Sant Sadurní
Desallotjament Institut B9 Badalona
Trump petroli Veneçuela
Europa cotxe elèctric
Pla habitatge CE
Illa pesta porcina
Sumar PSOE
"Sirat"
Tractorada Barcelona
The Best
Guadalajara Barça
Alcaraz

Moral o justícia? Com ha de prendre una decisió vital l'ordinador que pilota un cotxe autònom?

Redacció

09/07/2016 - 11.58 Actualitzat 10/07/2016 - 15.17

Cada vegada que engeguem el cotxe i comencem a circular som conscients que haurem de prendre un munt de decisions ràpides perquè la nostra conducció sigui tan segura com sigui possible.

Però què passa quan qui ha de prendre aquestes decisions és una intel·ligència artificial, un ordinador aplicat a un vehicle automàtic autònom? Estem segurs que serà capaç de decidir quina és la maniobra més adient per evitar un xoc? Confiem que sabrà preservar la seguretat dels passatgers del vehicle i de les persones que circulin pel carrer? I, encara més difícil, creiem que serà capaç de decidir en fraccions de segons quin és el mal menor davant un previsible accident de trànsit?

Aquesta última pregunta és la que vol respondre l'estudi d'un grup d'investigadors i psicòlegs de diverses universitats nord-americanes i canadenques. Quins són els mecanismes que ens fan decidir en un moment d'estrès la millor opció?

Per saber quina és l'opció que trien la majoria de conductors, l'estudi planteja tretze situacions de conducció extrema en què es plantegen dues opcions a triar. I la tria no és gens fàcil per als conductors humans, amb sentiments i un bagatge moral i religiós que no sempre es pot obviar.

Per exemple, davant l'opció de seguir el nostre camí i atropellar cinc malfactors que travessen el carrer amb el semàfor vermell o evitar l'atropellament, que el vehicle xoqui i provoqui la mort dels tres passatgers que van dins el cotxe, què decidirà fer un cotxe autònom? Prima el nombre de víctimes o la utilitat social de la víctima?

 

I entre atropellar tres persones sense sostre i un lladre que travessen un semàfor en vermell o evitar l'atropellament i provocar la mort d'un passatger del vehicle, què ha de decidir fer el conductor automàtic?

 

I entre les víctimes, preferim salvar cinc nadons o un gos, un gat, una persona sense sostre, un criminal i una dona atleta?

 

I si algú considera que totes les tries anteriors són fàcils... embolica que fa fort... què salvaríem abans, cinc gats o cinc gossos que travessen el carrer?

 

Qui accepti el repte de jugar a ser Déu i triar qui viu o mor, i un cop superades les 13 opcions de tria, veurà si les seves opcions són les que ha triat la majoria o si les seves decisions estan allunyades del parer majoritari.