Multa de 600.000 euros a Endesa per donar tard la lectura dels comptadors de llum
La Generalitat ha sancionat amb 600.000 euros Endesa Distribució pels retards a l'hora de donar lectures dels comptadors, que han endarrerit les factures de milers de clients des de l'estiu passat.
Des del juny, coincidint amb el canvi de tarifa --el que va introduir les hores punta, pla i vall--, fins a dos milions de clients a Catalunya van deixar de rebre la factura de la llum quan tocava. Passats tres i quatre mesos, encara eren molts els que es queixaven del retard; patien per haver de pagar-les després de cop.
El problema afectava tot tipus de clients, independentment de la seva comercialitzadora. De fet, l'explicació s'havia de buscar en un tercer; la distribuïdora, en aquest cas Endesa Distribució, la propietària de la xarxa per on circula la llum i la responsable de fer la lectura del 96% dels comptadors de Catalunya. Sense aquesta lectura, les comercialitzadores estan lligades de mans, perquè no poden emetre les factures.
Sanció greu
Ara el govern ha obert un expedient sancionador a Endesa Distribució per aquest motiu, en què se li aplica una sanció de 600.000 euros. Es tracta, doncs, d'una sanció tipificada com a greu perquè, asseguren, s'atempta contra la lliure competència del mercat elèctric.
"Veiem dues coses. Per una banda, d'afectació al consumidor, però per l'altra, les comercialitzadores --sobretot les independents--, que es veuen amb un risc de desaparèixer", assegura Assumpta Farran, directora general d'energia, que creu que organismes com la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) haurien de pronunciar-se sobre aquest tema.
De fet, així els ho han expressat en una reunió que van mantenir amb l'organisme fa 15 dies. "Crec que hem de deixar clar que aquestes comercialitzadores que cauen, algunes potser sí que és per aquesta volatilitat del mercat, però hi ha molts més factors que les poden fer caure als quals no estem prestant atenció, i aquest és clarament un d'ells", diu Farran.
Comercialitzadores independents contra les cordes
De fet, no poder emetre factures ha posat contra les cordes moltes comercialitzadores. Ells han estat comprant i pagant una electricitat que els clients sí que han consumit, però que ells no han pogut cobrar i això, en un context de preus elevats, els ha comportat unes tensions de tresoreria importants.
A Som Energia expliquen que "ara, sis mesos després de l'entrada en vigor dels nous peatges, encara tenim 12.000 punts de subministraments en què no tenim lectures reals o ve errònia". És Salomé López, del departament legal de Som Energia, que assegura que la conseqüència immediata de tot plegat és que "com que nosaltres no tenim les lectures del que han consumit realment (els nostres clients) tot aquest temps, de facto estem com finançant el sistema".
Hem comprat l'energia, hem dipositat els avals, però no podem cobrar als clients el que efectivament estan consumint i, clar, això és una càrrega de tresoreria molt important per a totes les comercialitzadores independents com nosaltres.
I és que aquest no és l'únic problema financer a què han hagut de fer front els darrers mesos. La rebaixa de l'IVA també els està comportant problemes, perquè ells continuen pagant un 21% d'IVA per l'electricitat que compren als mercats, mentre que als clients només els cobren el 10%. Són diners que recuperaran, però han d'esperar que Hisenda ho regularitzi.
I finalment, també tenen tensions pels avals que han de dipositar a l'operador del sistema per poder comprar l'electricitat. Aquests avals s'han multiplicat els darrers mesos com a conseqüència de l'espiral alcista de preus.
Queixes dels clients
Però més enllà de l'impacte financer, també s'ha de tenir en compte la repercussió pel que fa a la imatge. Les comercialitzadores són la cara visible per als clients i les que durant aquests mesos han hagut de donar explicacions per un problema que no depenia d'ells. "Nosaltres estem rebent més del doble de trucades de les que rebem habitualment, i bàsicament es tracta de temes de gent que no rep la factura a casa", assegura Salomé López.
Al final, la nostra imatge es veu perjudicada perquè al consumidor mitjà tu li pots explicar que no és culpa teva, que estàs reclamant, que fas tot el possible... però li estàs causant un perjudici, i això ens està afectant.
Normalització a finals de març
Endesa, per la seva part, lamenta els inconvenients, assegura que la voluntat és normalitzar la situació completament a finals de març i que ja a finals de novembre el nombre d'afectats s'havia reduït per sota dels 40.000 usuaris.
Insisteixen que tot plegat es deu als canvis d'estructura en les tarifes del juny, que van suposar una modificació profunda en la manera de facturar els peatges i els càrrecs i que, a més, va coincidir, expliquen fons de la companyia, amb la implantació d'un nou sistema de facturació a la mateixa distribuïdora.
A tot això, cal sumar-hi també els canvis que ha anat aprovant el govern espanyol, com les modificacions de l'IVA, a l'impost elèctric o al bo social, canvis que segons la companyia també els ha obligat ha adaptar els seus sistemes informàtics.
Per la seva banda, les comercialitzadores i la mateixa Generalitat consideren que el canvi de tarifes del juny no pot esgrimir-se com a excusa. "Aquest canvi legislatiu es posa damunt la taula a principis del 2020, aquesta circular de canvis de peatges i tarificació havia d'entrar en vigència al novembre del 2020, s'endarrereix --perquè les empreses distribuïdores ho demanen-- fins a l'abril del 2021, es torna a endarrerir fins al juny del 2021... és a dir, el temps per endreçar-ho hi ha estat", sentencia Assumpta Farrran.
Des de Som Energia creuen que és una qüestió de recursos. "Nosaltres, que treballem amb moltes distribuïdores --tenen clients a tot l'Estat--, totes les grans, podem veure que no les ha afectat igual. Probablement, els seus sistemes no són iguals o els seus comptadors no són iguals, però al final és un tema de destinar recursos i preveure i veure què has de fer i com t'has d'organitzar perquè això no passi", diu Salomé López.
Pagar a terminis
Per als clients, la preocupació ha estat i és la de saber quan rebrien les factures i si podrien pagar-les a poc a poc. La resposta és que no han de patir, sobre això ja es va pronunciar la CNMC. Però, a més, aquest expedient sancionador inclou una obligació de procediment, que exigeix dividir el deute en el mateix nombre de mesos que s'ha acumulat.
El que no recuperarà el consumidor és el temps, des que va entrar en vigor el canvi de tarifes, durant el qual no va poder comprovar si el canvi d'hàbits i d'horaris de consum tenia impacte real en la factura.