
Neix una nova aplicació per compartir cotxe entre els que estudien o treballen a la UdG
Es diu UdG-Go i en pocs dies ja s'hi han apuntat 500 persones
09/10/2025 - 13.09 Actualitzat 09/10/2025 - 14.04
Les 18.000 persones que estudien o treballen a la Universitat de Girona ja es poden posar d'acord per compartir trajecte en cotxe particular, estalviar en el cost del viatge i, de retruc, reduir l'emissió de gasos contaminants. És possible a través d'una nova aplicació anomenada UdG-Go.
En els primers dies de funcionament, en període de proves, ja s'hi han apuntat més de 500 usuaris. El vicerector de Comunicació de la UdG, Salvador Martí destaca que amb la nova aplicació el ventall de contactes per compartir cotxe ja no es limita a coneguts, companys de classe o de facultat.
"S'universalitza el servei a través de les xarxes socials i, a diferència d'altres aplicacions, sense voluntat econòmica, cosa que genera xarxa."
La Universitat de Girona té més de 15.000 alumnes, 2.000 professors i uns 600 tècnics i personal d'administració i serveis.
De tots ells, el 60% és de fora de la ciutat i es desplaça amb algun tipus de transport. Un terç d'aquests ho fa en cotxe i la majoria viatja sol. Un 28% es desplaça en bus, un 5% en bicicleta i un 5% més a peu.
El funcionament del web
A l'UdG-Go s'hi accedeix a través del web de la universitat i es treballa per fer-ne una aplicació directa al mòbil.
Els interessats s'hi han d'apuntar, bé per demanar el servei, bé per oferir-lo. Qui l'ofereix ha de concretar el desplaçament, quantes places hi ha, l'origen, la ruta, l'horari i el preu.
I es tracta de fer "match", com en altres aplicacions, ha concretat a 3CatInfo Gal·la Hugas, exalumna, una de les impulsores del projecte i tècnica del Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica i Teledetecció de la UdG:
"Cal més ressó entre els estudiants i que hi hagi més conductors que ofereixin totes les parades que poden fer des del poble d'origen."
Impacte en les emissions de CO₂
A més d'un estalvi de diners per als usuaris, la mesura ha de tenir un impacte mediambiental evident: com menys cotxes arribin a la universitat, menys emissions de CO₂.
Més d'un 80% de les emissions que es generen a la Universitat de Girona es deuen, precisament, a l'ús del vehicle particular. L'objectiu és reduir-ho a la meitat l'any 2030.
La professora Carolina Martí és una de les primeres usuàries del servei, si bé, sovint, fa servir també la bicicleta.
"Si volem minimitzar l'impacte en les emissions de CO₂, és qüestió de compartir cotxe."
Reconeix que seria reticent a pujar al cotxe d'algú que no coneix, però l'aplicació li dona seguretat, perquè tothom pertany a la universitat i està registrat. I, de retruc, amplia la xarxa d'amistats:
"Vaig fer la proposta i em va fer molta il·lusió que qui va fer 'match' és una antiga alumna."
Qui porta el cotxe decideix si ho fa de franc o hi posa un preu simbòlic.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment