Nou embargament al petroli rus: la UE i el G7 no importaran derivats com el dièsel
Nova mesura occidental per debilitar la maquinària de guerra russa a Ucraïna. La Unió Europea i el G7 (format pels Estats Units, el Japó, el Regne Unit, França, Alemanya, el Canadà i Itàlia), apliquen des d'avui un embargament a la importació dels productes derivats del petroli rus, com el dièsel i el querosè, igual com van fer amb el cru al desembre.
Han acompanyat la mesura d'un segon càstig: un límit al preu del barril per exportar aquests derivats cap a economies de la resta del planeta, on aquests productes continuaran arribant però a un cost que ha de perjudicar les finances del Kremlin, molt dependents del negoci del petroli.
El topall s'ha fixat en 100 dòlars el barril per als productes considerats prèmium, com el dièsel o el fuel per avions, i en 45 dòlars per a la resta, com els productes per a la indústria química.
Rússia ja ha dit que descarta retallar la producció de productes derivats del cru per l'embargament.
Conseqüències per a Europa
Prescindir de derivats russos també pot tenir un cost per a Europa. Rússia és un dels grans subministradors de gasoil i prescindir-ne pot suposar problemes d'abastiment i, sobretot, d'increment de preus als països europeus.
Tot i que des que va començar la guerra s'han reduït les importacions, el dièsel rus encara representa un 25% del que compra Europa, uns 400.000 barrils diaris. Sense aquest gasoil i amb una demanda que, previsiblement, es mantindrà, el preu s'encarirà, com explica Josep Lladós, membre del Col·legi d'Economistes i professor de la UOC.
La tendència del transport per carretera, del transport públic, del transport marítim, aeri i fins i tot els usos de la calefacció domèstica fan pensar que no hi haurà una restricció de la demanda i que, per tant, es mantindrà de manera estable. Això pressiona els preus i ens podria fer pensar que a curt termini podríem tenir un encariment.
Segons Lladós, com que Europa ja ha buscat alguns proveïdors alternatius, com els Estats Units o l'Índia, i com que està previst que durant l'any es posin en marxa noves refineries a Europa o a l'Orient Mitjà, el problema ha de ser puntual.
En prinicipi l'augment de preus ha de ser temporal perquè ja s'han reconduït els fluxos. Portem un any intentant buscar proveïdors alternatius i, de fet, també és important que tenim uns estocs importants de derivats del petroli, no suficients per atendre la demanda però sí per parar un cop immediat. El risc de desabastiment no es preveu però sí que és cert que necessitem una mica de temps per reconduir tots aquests fluxos.
De tota manera, ja fa mesos que el preu del gasoil, tradicionalment més barat i amb menys càrrega fiscal, supera el de la gasolina.
