Nou impost sobre les emissions de CO2: els vehicles pagaran 13 euros de mitjana
L'Agència Tributària de Catalunya ja ha començat a enviar les notificacions per cobrar el nou impost sobre les emissions de turismes, motos i furgonetes que emeten més de 120 grams de CO2 per quilòmetre.
Tot i això, ni la Generalitat posa xifres a la reducció d'emissions que esperen aconseguir ni els experts confien que tingui grans efectes.
Xavier Querol, investigador del CSIC especialitzat en contaminació atmosfèrica, celebra que s'hagi fet aquest pas, però no creu que ajudi gaire a reduir les emissions.
No creiem que el seu efecte sigui molt gran, perquè ningú deixarà de comprar un vehicle totterreny per portar els fills al col·le a la ciutat per un impost que li pugui suposar 65 o 35 euros l'any. Tot i això, penso que l'impost és molt positiu per conscienciar de les emissions derivades del trànsit.
Querol remarca que la millor manera de rebaixar emissions és deixar el cotxe a casa, reduir tant com es pugui els desplaçaments i optar, sempre que es pugui, pel transport públic.
També subratlla la importància de tenir fonts d'energia renovable si no volem que els cotxes elèctrics es nodreixin de fonts contaminants. Europa s'ha compromès a reduir les emissions de CO2 un 55% des d'ara fins al 2030, pas previ per arribar a la neutralitat climàtica el 2050.
Això vol dir que d'aquí 29 anys hem d'haver aconseguit equilibrar les emissions de gasos d'efecte hivernacle de manera que siguin iguals o menors que les que s'eliminen a través de l'absorció natural del planeta.
Qui contamina paga
Els diners que es recaptin amb el nou impost es destinaran a la lluita contra el canvi climàtic.
Aquest any seran uns 65 milions d'euros que es dividiran en dues parts iguals: una, per preservar la biodiversitat i fer polítiques ambientals i l'altra, per a qüestions directament relacionades amb la lluita contra l'escalfament global.
Marc Sanglas, director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, n'ha posat exemples.
Una part dels diners la destinarem a polítiques mediambientals: més recursos per a la gestió dels parcs naturals i per a la conservació d'ecosistemes; l'altra, a un fons climàtic per finançar recerca i potenciar les energies renovables i el transport públic sostenible. És evident que això també fomenta la reducció d'emissions de manera clara. I, per tant, cap aquí anirem.
L'impost és més o menys car en funció dels grams de CO2 que emet cada vehicle; una dada que es pot saber mirant la fitxa tècnica. Des de l'1 de setembre, l'Agència Tributària té penjat a la seva web el padró amb la llista de tots els vehicles als quals es cobrarà l'impost.
De mitjana, els turismes pagaran 31 euros l'any, 16 les furgonetes i 10 les motos. En queden exempts els vehicles elèctrics. Tampoc s'aplica l'impost a ciclomotors, camions, vehicles de més de 3 tones i mitja, autocars i vehicles autoritzats per transportar més de 9 persones.
El pagament es fa a través de la web de l'Agència Tributària de Catalunya, trucant al 012 o anant a les oficines de Correus o als bancs autoritzats per cobrar la taxa.
